AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.024

Startar ej 318-00 e46

Hej har lite problem med min sambos bil,först gick den inte på tomgång och sen började den gå dåligt,hittade felet det va slangen till vevhusventilationen,bilen gick bra så jag fick den besigtigad några dar efter det så började den stanna lite då och då så man fick köra länge med starten för att få igång den och så kom man en bit igen men nu vägrar den att starta ,bensin pumpen verkar gå???? tacksam för lite tips.
Jo när jag kör starten och sen lämnar tändningen på så hoppar varvräknaren upp och ner.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Verkar som att någon givare till svänghjul/kam är paj.Sök lite så hittar du nog en hel del i ämnet!
Hade en felkod på kamaxel lägesgivaern byte den men startar ändå inte hur är det enklast att kolla bränsle pumpen plocka bort den eller
Demonterade pumpen idag den verkar fungera ingen som har några andra tipsannars blir det väl och dra skiten till Bmw....
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Byt vevaxelgivaren, sitter behändigt belägen under startmotorn...

If it works, don't fix it.
Måste startmotorn bort ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Absolut första åtgärd bör vara att ladda upp batteriet ordentligt - dåligt batteri brukar generera startproblem - även om det orkar dra runt startmotorn...

En modern BMW behöver mycket el till alla datorer och styrsystem/sensorer etc!

Nu när det börjar bli lite kallare märks ett dåligt batteri direkt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Batterit är nytt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur länge laddades det innan du monterade det?

Mvh

Det är helt nytt och full laddat
Har byt nu byt vevaxlgivaren men startar inte ,stiften va sura så soppa får den och gnista fanns när jag kolla,verkade nästan som den tändetill lite först när jag körd med staren men sen ingenting ,någon som har nån tips ?????
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om stiften har surat ner sig kan det vara väldigt tjurigt att starta!

Har du andra fräscha stift liggandes? I såfall byt till dem.

Alternativet är att försöka bränna bort all bensin med gaslåga på de gamla stiften.

Full gas och sedan startmotorn i typ tio sekunder - det blåser ur cylindrarna om det är mycket bensin kvar där.

Hjälper inte ovanstående, skulle jag göra en felkodsläsning för att slippa byta komponenter i blindo!

Mvh
Johan B

Fixat.
AB
61
ABR-Mange
325i -92 "ABR"
Vad var det för fel i slutändan då?

/Magnus

www.abr-racing.se
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Kom igen jari65 - vad var det för fel??? - jag har exakt samma symptom och problem!!!!
Jo först var det ju att bilen gick dåligt på tomgång och motorlampan va tänd och de va dags för besiktning så började kolla lite sökte efter läckor i slangar med startgas,hittade en stor läcka,slangen i bakkant på motorn som går från ventilkåpa till insuget(vevhusvent) och sen var det någonfårm av ventil i plast precis ovanför anslutningen till den tidigare nämda slangen i insuget som va trasig,sen låna jag dator av kompisen då vissa den att kamaxelgivaren va trasig men startade ändå inte,byte sen vevaxelgivaren även om det inte fanns någon fel kod ,vissar tydligen inte alltid någon felkod,och se sen startade den efter att jag byt olja den hade ju fått så mycket soppa så det fanns en del i oljan nu går den som en klocka.
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Kanon, tack för svaret!
På min var det; 1. slangen vevhusventilationen - trasig (av) 2. Trasig kamaxel givare 400:- på skroten. Nu går min som en klocka igen utan de små irriterande "rycken" under motorvägsfart som jag hade tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.