|
|
|
|---|---|
|
Som rubrik, Hur vet jag att jag har latentvärmeack?... En annan fråga, finns det något internetbaserat verktyg som man kan se vilken utrustning bilen hade som ny? Typ som Realoem.com det är en sjukt bra hjälp ju!... jag har en BMW 540ia -96 e39... MVH Simon | |
|
Du lär väl märka det på att värmen kommer ovanligt snabbt, nästan omgående, om du låtit bilen stå ett par timmar vid lite kylig väderlek. Du kan även hitta en extra välisolerad behållare med ett par slang eller röranslutningar i närheten av motor/värmeventiler. Jag kan inte säga exakt var den är placerad. FP |
|
| ok, har nämnligen problem med luftning av kylsystem, en slang och utjämningsbehållaren har spruckit pga av högt tryck...Ingen som vet mer givna sätt att se vart det sitter m. m? Tack iaf för svaret FP! / Simon | |
|
Latentvärmebehållaren kan inte generera något förhöjt tryck i kylsystemet. Gör en koll på kylvätskan för att se om där finns förbränningsgaser, isf har du spricka i topplocket eller packningen mellan någon cylinder och en kylvätskekanal. Det ligger normalt runt 1-1,5 bar övertryck när motorn är genomvarm, sen bör säkerhetsventilen i påfyllningslocket blåsa ut vätska/ånga. FP |
|
| Det ska finnas en luftningsskruv til latentvärmeacken. Tror att den sitter under vänstra (förarsidan) kupéfiltret. | |
|
Mycket riktigt sitter där en luftningsskruv under kupefiltret. Problemet är att kylsystemet måste trycksättas för att kunna luftas. En kylsystemsprovare duger. En nödlösning är fylla systemet så mycket det går,sätta på locket, varmköra och därefter lufta med luftningsskruven vid kupefiltret och expansionskärlet. Sätt samtidigt värmen på max. Upprepa vid behov proceduren. Håll ett öga på kylvätskenivån de närmsta veckorna, påfyllning kan behövas. Det blir gärna luft kvar i systemet. Håll koll på att latentvärmeacken fungerar. Inte helt ovanligt att dem spricker. Saltgeggan i latentacken blandar sig med kylvätskan, mindre bra för motorn. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.