AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.317

knarrande armstöd

Sida 1 av 2
kr
10
krait
135i -08
Hej.

Har en 135i, som jag köpte för 2 månader sedan.
Men jag börjar bli riktigt irriterad på att armstödet knarrar samt lite andra oljud som jag inte lyckats lokalisera ännu.
Tänkte höra mig om det är fler med en 1 serie som har knarrande armstöd?

Jag har även kört en 125i som har samma problem med sitt armstöd.
Frågan är ju är det så på alla 1:or? (som har armstöd om inte alla har det).

Hade bilen inne hos BMW för diverse anledningar, och dom tittade på armstödet men menade att det var på grund av konstruktionen.
Med andra ord inget att göra åt.

Jag anser ju att man i en BMW inte ska behöva ha såna problem.
Som exempel så har polarens VW ett liknande armstöd.
Inget knarr där inte.

eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej!

Samma här, har märkt att det knarrar i bakre delen av armstödet vid gångjärnen, men på min verkar det bara uppkomma om man lägger tyngd på stödet (typ armen..).

Kanske är så att plast gnids mot plats när man lägger på tyngd och att detta går att avhjälpa med att smörja med något lämpligt i gångjärnen eller på ev andra ställen där armstödet går emot något.

/eFx
eF
900
eFx
520d Touring -09
Vad var dom diverse anledningarna förresten?

/eFx
jag har knarr från passagerarsidan av instrumentpanelen och armstödet i dörren.. har någon mer samma problem??
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Knarr från instrumentpanel på flera olika ställen.
Krarr från A-stolpe/vindruta.
Vibrationsljud från instrumenthus, lägger man handen på det så tystnar det.
Knarr från dörrlister (Har köpt specalmedel hos BMW som åtgärdar detta för ungefär 5 dagar sen börjar knarret igen)
Missljud från förarsidans vänstra fläktutblås.
Dessutom problem i bakvagnen med missljud och vibrationer men det har jag skrivit om i en annan tråd.
Jag hade på lite WD40, motionerade ledet lite, torkade av. Inte omedelbart, men efter nån dag körning var knarret helt borta... inga andra missljud utom från baksätets höger sida. Känd problem, men stör mig inte tillräcklig mkt att göra nåt åt det...

Sen kan man ju höra nåt knaka ibland när fjädringen får en dunk av vägojämnheterna, har inte varit med om en bil som var helt fritt från sånt ...
kan man smörja in instrumentpanelen med något för att det ska bli bättre??
Om du vet var knarret kommer ifrån, så kan WD40 inte göra mycket skada. Den löser smuts, smörjer, gör gummi mjukare och förbättrar elkontakt utan att orsaka kortslutning (om den inte redan fanns en början till kortslutning dvs). Dock det luktar lite grann särskilt om man inte kan torka efter. Men försvinner för det mesta efter ett tag om luft kommer åt.

Jag skulle försöka... bra att ha med sig i bilen!

jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag kan bara instämma... Armstödet började knarra för några månader sen, jag håller på att bli tokig! Känns som om det mesta i bilen sitter med dålig passning, det knarrar från alla håll... Samtliga bmw som jag har ägt har lidit av knarrande inredning, det verkar helt enkelt vara nåt man får leva med om man vill köra bakhjulsdrivet.

Bästa sättet att bli av med knirkandet är dränka ljudet med ett bra sportavgassystem!
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Mitt armstöd knarrar också - jag har kikat på det lite och min slutsats är att det är för mjuk plast i förhållande till konstruktionen - den flexar helt enkelt och då blir det spänningar/friktion. Jag har haft mer eller mindre knarr i alla bilar jag ägt, ny som begagnad. A-stolpeknarr kommer som ett brev på posten om man har haft bilen inne på rekond och får vax på dörrkarm eller A-B stolpe, min 1-serie var tyst fram till dess första Mr-Cap besök i somras.

Vad jag har märkt är att knarr lever med årstiderna och dess temperaturer - vissa knarr kommer på sommaren, andra på vintern. Armstödknarret är ett typiskt höst-vinteroljud på min bil.
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Inget knarr alls från inredningen och den har rullat 4300 mil. Enda gången armstödet låter är när man sätter ner armbågen, annars knäppt tyst.
soundborder: har också märkt att det olika knarr kommer vid olika årstider elelr snarare temperaturer
eF
900
eFx
520d Touring -09
Inne på 3e ägardagen, så jag kanske egentligen inte kan tillföra så mycket relevant. Men spontant är det endast armstödet som knarrar lite och det är @ 4000 mil. Jämfört med förra bilen så är ettan ju ett tysthetsunder (och knarrfritt-under), även med 18" =)

/eFx
kr
10
krait
135i -08
eFx: det var gnisslande bromsar, främre kjolpaketet satt lite snett (konstigt vad man missar när man köper ny bil, men jag var bländad av kärlek ;) ) samt armstödet då.

Mitt armstöd knarrar självklart när jag sätter ner armbågen på det, men även vid körning utan att jag rör vid det.
Sen har jag nått knarrande jag hör bakifrån på höger sida.

Tror jag får be nån polare köra bilen medans jag ligger i baksätet och försöker lokalisera.
Onehp: så det finns ett känt problem med att höger baksäte knarrar i 1 serien?
Skulle låter som om det skulle kunna vara boven även hos mig.
Jag får ta och prova WD40 på armstödet för att se om det hjälper.

Jag måste ju säga att jag är besviken, jag hade lite oljud i min förra bil.
Men den var det lite lättare att acceptera då det var en Honda Civic Type R.
Med andra ord, liten japansk bil med billig inredning och hård fjädring.

Men BMW som känns lite mer exklusivt (och är i en annan prisklass) hade jag inte förväntat mig att behöva stå ut med det.
Det är synd då jag annars är väldigt nöjd med bilen.

eF
900
eFx
520d Touring -09
Jag har en förarstol som glappar lite i höjdled (om man lägger tyngd på främre delen av sittdynan) som jag har noterat.. märks ju dock inte när man kör, men ska ändå in å få det fixat, därav min fråga om jag ska kolla efter något mer på en gång.. ;)

/eFx
Armstödet i min 130 knarrade också som fan, men jag klippte till ett par lämpligt formade bitar ut ett självhäftande ark av möbeltassmaterial och satte i bakkanten av "gångjärnet". Funkade perfekt, t.o.m så jag glömde att det satt där. Kom på det igen först vid storstädning i samband med försäljning!

Men visst är det skandal att det alls ska behövas.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har ett väldigt knarrande ljud i armstödet i min E46 -03...
Så det kanske me rär ett BMW-problem än ett 3-serie-problem.

Jag skulle aldrig utrusta bilen med dylikt om jag köpte nytt...

/Jonas
Inget knarr från inredningen och den har rullat 5700 mil.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jag hade knarr i armstödet på min e46 -04. Det är säkert en liknande konstruktion på 1-serien.
Jag tryckte försiktigt ner liten plast-kil i bakkant vid gångjärnen och sprutade in klisterolja. Det har varit tyst i snart ett år.
iC
23
iCar
118d -08 (FL)
Jag hade knarr från armstödet tidigare som verkade komma från gångjärnen i bakkant. Andra forum har föreslagit att det kan vara gummiknopparna i locket som knarrar mot bottentråget, inte så hos mig dock. Annat förslag är också att spärrhaken själv knarrar mot bottentråget när bilen vrider sig.

En vacker dag så bestämde jag mig för att lägga mig i baksätet och skruva isär armstödet och se om jag kunde hitta något uppenbart. Den vertikala täckplastskivan som möter baksätespassagerarnas blick är bara att dra av (mot baksätet), den sitter med expander-clips. Efter det så skruvade jag loss armstödet från "fundamentet" (var fyra eller fem skruvar) och konstaterade att ingen uppenbar källa till knarret gömde sig där (inte säker på vad jag hade förväntat mig heller, gillar bara att skruva lite också=).

Efter att jag har skruvat ihop grejjerna så har jag inte kvar något knarr från armstödet, så ngnting har jag gjort som är bra (kanske skruvat ihop tightare).

Det som förvånade mig ang. armstödet är att någon form av kontrollenhet (en metallbox med stora gula klistermärken på) till airbags:en bor där. Det gjorde att mitt pillsug mättades ganska kraftigt.

Vad gäller övriga missljud så har jag haft:
* "Missljud vid ändrad färdriktning" -> Länk
Åtgärdat och numera helt borta.

* Knarrande från höger och vänster luftutblås i instrumentbrädan. Åtgärd begärd hos BMW och utförd enligt Länk
Dock är ljudet kvar på höger sida emellanåt. Planerar att skruva isär själv och se vad som finns att göra.

* Vibrerande ljud från centerluftutblåset i instrumentbrädan. Ljudet försvinner om jag trycker hårt uppåt+inåt på instrumentbrädan precis under DTC-knappen. Åtgärd begärd hos BMW och utförd enligt Länk
Blev lite bättre första gången jag bad dom fixa det, påpekade det ytterligare en gång och det har blivit en liiiiten smula bättre sen dess också. Planerar att skruva isär själv och se vad som finns att göra.

Det var väl det hele.
iC
23
iCar
118d -08 (FL)
Just det, ett förtydligande ang. det vibrerande ljudet från centerluftutblåset i instrumentbrädan: ljudet är inte där konstant utan varierar med hastigheten. Sweet spot verkar vara 70 km/h i kombination med lite risig asfalt (vilket vi ju har rikligt av).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.