AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.409

AUX-ingång e-46 business stereo.

Jag har en fråga, går det att montera in en AUX ingång till stereon så man kan koppla in tex en mp3 spelare/ipod.

Har en 320i-03 med business stereo.

/Sam
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Oavsett om det går eller ej blir det pissljud via AUX, bättre att bränna en skiva.
Mvh Johan
gO
1.407
gOry
335i Touring
Det har nog inget med Aux-ingången att göra, det har nog mer att göra med att man kopplar den ofta till hörlursuttaget på sin mp3-spelare.
Byt ut den kassa originalstereon, spela upp dina mp3 skivor och få mycket bättre ljud på köpet.

Vorsprung durch freude am fahren
Pa
1.120
Passo222
AUX är som de flesta vet ett billigare och betydligt sämre alternativ än USB oasett varifrån signalen kommer. Jämför med typ HDMI till platt-tv:n. Alla har ju inte samma krav men har man ett ok ljudsystem i bilen är AUX skit. Mvh Johan
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Cd skivan är enligt mig mycket sämre än en aux. Har min ipod inkopplad till min business stereo och det låter utmärkt! Märker ingen större skillnad på kvallite. Jag lyssnar på musiken i ipoden mycket och ett aux input i bilen ger mig möjligheten att lyssna även där. Detta utan att behöva bränna en skiva utöver att jag lägger in musik på ipoden.

Jag har en sån här: Länk

Då kan man koppla in en annan mp3 om man vill det! Gillar inte dem som man bara kan koppla in ipod till.
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Länk funkar toppen för mig! går även köpa till speciell kontakt för iPod, och då kunna styra (bläddra i mappar mm.) den från stereon/ratten.
BMW saluför en liknande lösning, dock lite enklare.

Mvh Henrik.
Pa
1.120
Passo222
A&A: Har du provat att koppla in Utan din modulator? Hur blir ljudet då om du kör AUX? Vad jag menar är Utan diverse ¨ljud-förbättrings apparater¨ . Mvh Johan
Jag förstår inte vad AUX har med USB att göra!? Om det blir dåligt ljud beror ju det inte på AUX ingången, det är ju trots allt bara en ingång för extern ljudkälla. Som att säga att dålig bildkvalitet beror på kass HDMI-kontakt
Pa
1.120
Passo222
Jag tycker pesonligen tekniken är riktigt usel men funkar gör den väl. Beror på hur stark signalen är från sändaren. Är den kass blir ljudet kasst. Så med andra ord behöver du en rätt stark / (dyr) sändare om du ska få ok ljud.
Skillnaden är ju att om du använder Aux-ingången kan du ansluta vilken ljudkälla du vill, och då är det den ansluta ljudkällan som spelar musiken, t ex en mp3-spelare eller mobiltelefon.

Om du däremot ansluter en mp3-spelare via USB, så fungerar ju istället mp3-spelaren som ett vanligt USB-minne eller hårddisk. Då är det istället bilstereon som spelar musiken som den hämtar ifrån mp3-spelaren på filnivå. Mvh Johan
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Passo222 : jag förstår inte riktigt in fråga. Modulatorn har aux input och modulerar om till fm. Man låter radiokabeln gå igenom denna box och vips så kan man lyssna på aux genom radion. (modulen finns på biltema med)

henrik23d : Vad kostar en Dension. Den verkar ju mycket bättre än min lösning
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
ursäkta sent svar. Jag betalade 2721 inkl frakt och köpte min på ljudbyggaren, Helsingborg. Missade dock att köpa en sladd för anslutning av iPoden, kostar ca 500 vad jag minns. Dyrt? Javisst! Dock värt pengarna tycker jag personligen, med tanke på att jag kan styra iPoden från ratten och stereons knappar. Själva installationen var inte helt problemfri, men var inga större bekymmer, finns ganska mycket skrivet är på autop.

Mvh Henrik.
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Frågor frågor.. fått massor av frågor om detta sen jag började röja i Aux-ingång träsket...

Kollade in densions hemsida och ...

Styrning av mp3 spelare fungerar bara med Ipod och inte andra mp3 system?
Med kabel pris över 3200 plus kostnad för Ipoden då åxå ?

Såg några bilder därinne på att man kunde få upp Ipodens bild i 16/9 skärmen..nån som har erfarenhet av detta?

Nån som vet vad BMW's enklare lösning går ut på och kostnad?

Min bil är byggd 1 månad för tidigt så jag har bara 02:ans MK III i den .. detta kanske åxå medför begränsningar?

Tackar på förhand... // Peter

"... tygsäten e för veganer :o) "
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.