|
|
|
|---|---|
|
Heej! Jag ska byta växellåda på min 540. Har hittat en 530 V8 manuell. Det jag undrar först är passar den rakt på bara? Med svänghjulet från 530 på 540 motorn och så? Har en Donator bil. Andra frågan är: Hur mycket effekt klara lådan? jag ska kompressor konvertera så det blir ca 400hk. Kan det hålla? 540 projekt amg 55 kompressor | |
|
Ja, det passar. Har den uppsättningen i min bil (snart i två och sen i tre, hehe). Problemet är att 530 kopplingen inte riktigt klarar vridet i 4,0an men du lär ju ska köra nån mycket värre koppling ändå. Kan inte tänka mej att lådan tål mycket mindre än M3 lådorna men det är inget jag har papper på. Jag skulle iaf inte oroa mej speciellt för lådras om jag var du, speciellt inte om du lyckas hålla dej på "endast" 400hk. |
|
|
Vad säger besiktningen om en sådan konvertering? 530 manuell låda in en 540 automatare? |
|
|
Ja vad jag vet så säger de väll ganska så mycket!? eller? Men det tar ju inte många minuter att byta låda om man bygger om på ett bra sätt. 540 projekt amg 55 kompressor |
|
|
Jag är jäkligt sugen på att konvertera min 540 e39 till manuell, någon som vet vad som passar och går att använda? |
|
|
det är väll samma sprängkåpa på e39 o e34 tror jag så samma lådor passar ju på. Men smidigast e ju att ta en låda från e39 v8 eller m5. det blir ju ganska dyrt. Lådan kostar nog 10k+spakställ,slav,huvudcylinder etc etc.. 540 projekt amg 55 kompressor |
|
|
Men hur löser man elektroniken? T.ex nu sitter ju en start spärr så att jag måste ha växel läge P eller N, försvinner den bara eller måste man börja byta boxar också? |
|
| Ja det borde ju i så fall gå att bara ha kvar lägesgivaren till lådan och ställa den på "p"läget. Hur har du gjort "Spiidfriik"?? | |
|
Ett problem jag stött på i teorin med 530 lådan är kardan. 530 har lilla diffen och därmed lilla medbringaren mot kardan, så 530 kardan passar inte mot 540 bakaxeln. Och en 540 kardan passar inte vlådan, dels för kort och sen för stort bultmönster mot hardy. Hur har ni löst det? Bytt diff? |
|
|
Angående "startspärren" så får man i värsta fall bygla i kontakten till automatlådan (själva växelväljaren har ingen lägesgivare, allt sitter innuti lådan). Bilen jag kör med nu är en manuell 530 som fått sej en 540 motor. Jag köpte den "färdig" i detta utförande. Har dock konstaterat att motorn har kabehärva för automat och ser ingen bygling i automatkontakten. En mindre nackdel är att jag saknar backljus. Inte speciellt avancerat att koppla men man ska ju idas också... Har en 540 Touring som också ska bli manuell 5vxl men jag har inte kommit längre än demontering av automaten. |
|
| Ja det undrar jag med! Har inte tänkt på att det inte passar. Om det e så att det inte passar... Diffen altså.. | |
|
Du vet om att 530-lådan har 1:1 utväxling på femman eller? spelar kanske inte så mycket roll om man bara ska leka med bilen, men ska man åka lite långfärd kan det ju vara kul med överväxeln som automaten och den sexväxlade har på högsta växeln |
|
| Jag åkte i ett år med en 530 med 540 motor, manuell 5 vxl, och den drog INTE mer än en "Riktig" 540. Men va FAN så mycket roligare... | |
|
Vet inte vad jag har för utväxling i diffen men den går på varvspärren just efter 250kmh mätarfart. Skulle gått fortare med 6vxl. Och troligen tagit lite mindre bränsle också är min gissning. |
|
| Jo jag vet att det är annan utväxling i den manuella. men det gör inget. Men passar 530 kardanen på 540 diffen? Eller måste man byta diff med? iSF, är den lika hållbar/samma utväxling? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.