AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.403

Vinterdäck skadat, kan jag köra trots detta?

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Ett av de fyra friktionsdäcken som följde med bilen är skadat på båda sidor.

Se bild 1: Länk
Se bild 2: Länk

Det ser ut som något har legat mot och nött ner däcksidan, detta förekommen alltså på båda sidor av samma däck, dock lite kraftigare nötning på ena sidan (den som är på bild).

Givetvis är man ju nyfiken på vad som kan ha åstadkommit detta men bilen är köpt på firma och däcken kommer från en annan X3'a. Så någon föregående ägare kan jag inte kontakta.

Vad tror ni, kan man köra med detta?

//Stenback
Skulle tro att han fått punktering eller pyspunka och kört en bit med däcken och den är fälgens kant som legat emot på insidan och därför orsakat nötningen

Känns som det borde bytas ut
Jag hade varit lite tveksam till att köra på de hjulen. Fick du med vinterhjulen när du köpte bilen? Isf kan du ju åka tillbaka och höra med firman, vad de anser.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Så länge inte stommen på däcket är skadat är det bara köra på och se glad ut men om firman går med på att ersätta det är det naturligtvis bra.

Det utvändiga slitaget på bilderna ser inte så farligt ut. Har orsakat värre en natt när jag fick punka på taxibilen mitt på motorvägen...däcket testades senare hos firman att det var okej, punkteringen lagades och funkar kanon.

BMW 4 Life
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Att tidigare ägare kört med punktering låter ju högst troligt, det hade jag inte tänkt på.

Jag fick med vinterhjulen med bilen så jag ska helt klart kolla vad firman har för kommentar till detta. Dealen var ju fyra kompletta begagnade vinterhjul på alu och just det här skadade däcket känns ju lite tveksamt.

Om stommen är skadad eller ej är väl omöjligt att avgöra från utsidan. Det jag är rädd för att även om stommen är intakt så borde väl chansen att slitbanan släpper från stommen öka nu när det är nött på båda sidor?
Att ett vinterhjul havererar i 140 blås är ju inget man vill vara med om...

Ett nytt däck går ju loss på 2000 kr + montering och jag vet inte hur kinkig Xdrive är, jag kanske måste köpa två nya för att inte få allt för olik rullomkrets?

//Stenback
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Naturligtvis kan man inte avgöra om stommen är skaddad genom att kolla på utsidan, inte så jag menade alls. Det jag menade är att det utvändiga skadorna på mitt däck såg betydligt värre ut än dina och stommen hade klarat sig i alla fall. Däcket sitter fortfarande på taxibilen och har rullat ca 400-500 mil sen dess utan problem.

Du borde försöka lösa det hela med firman om det går. Det finns väl i komsumentlagen att alla "trafikfarliga" brister måste åtgärdas av firman som sålt dig bilen. Om däckets stomme är skadat så måste väl firman som sålt dig bilen ersätta däcket enligt köplagen ? (någon annan som är insatt i vad som gäller just däck? Köplagen funkade när jag köpte min 525 genom bilförmedligen, de fick byta bakre bränslerör gratis då de läckte lite bränsle då tanken var fylld och varken jag eller dom hade upptäckt det förren jag köpt bilen och tankat upp)

Om de inte ger dig några alterantiv och du känner dig osäker kan du ju ta hjulet till en däckfirma som får undersöka om det är i fullgott bruksskick trots skavmärkena. Att slänga ut över 2000 kr hade jag väntat med tills en däckexpert konstaterar att däcket i fråga är farligt att använda.

BMW 4 Life
Is
468
Ismo
735iA -87
Har samma märken på vinterdäcken på min volvo och det är ingen fara att köra med det, jag har haft det i snart 3 vintrar och varken snutarna eller besikningskontoret har gnällt om det.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Jag hade ett däck som såg ännu värre ut och det körde jag 3000 mil med.
Är sidostummen skadad lär du märka det direkt när du kör med dom,
den kommer att vara svajig om sidostummen är kass.

mvh stefan
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Skulle inte tro att någon skulle laga ett däck med punktering som stommen var kass på det är livsfarligt.
Jag hade inte haft några betänkligheter att köra med bilen iaf

Ha de T
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Att se det som en trafikfarlig brist är nog en bra utgångspunkt inför dialogen med bilfirman. Jag ska ringa firman idag.

Har tänkt tanken att ta hjulet till en däckfirma men jag är rädd för att de ska vara mer omtänksamma om sin egen ekonomi än om min. Jag kanske blir rekommenderad ett nytt däck utan att det egentligen behövs...

Egentligen kan jag ju bara lita på mig själv, i det här fallet vet jag inte och därför blir det lite utav "fråga publiken". Om jag kan summera läget hittills så verkar det som att de som har erfarenhet av att köra med skadade däck inte ser någon fara med det och det känns ju lugnande.

Angående lagningen så är jag inte så säker där. Bilbranschen är ju allt annat än helärlig och den som bytte in bilen kan ju ha löst det på något "smidigt" sätt. Att montera däck och balansera är ju ingen rocket science precis. Men visst, jag kan hålla med om att det troligtvis är ok!

//Stenback
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Jag visade upp däcket och det var inget snack om saken, de beställde hem ett nytt och nu har jag det på bilen!

All heder till Borgs Bil AB

//Stenback
Is
29
Issak
Bmw 750 V12 E38
Vill bara säga att däcket som syns på bilden är tomkörd dvsa att den är körd utan luft eller med lite luft = däcket e skrot. Lifs farligt o köra på kan explodera om man har otur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.