|
|
|
|---|---|
|
Tjosan! jag har lite frågor ang. min e46 touring -02. hur bytar man framblinkers? Alltså hela lamphuset? Fick tag i bättre beg. här på forumet (mina har extremt med torrsprickor) Sen undrar jag även vad som funkar och inte funkar när det gäller storlek på fälg? Bredd, är det 7, 7.5, 8 ? Eller har jag fattat fel? Hur ser jag på ett par däck vilken storlek på fälg som dem klarar? (har vinterdäck löst o behöver fälg till dem) Sen även hur brett man kan ha i praktiken utan att man tappar någon som helst funktion, hade för breda däck på min gamla bil så när baken blev för tung så drog däcken i skärmen... var går den gränsen? Funkar 5serien fälgar till min bil? Tacksam för svar! | |
|
5 serie fälgar inte på en 3 serie. "BMW när du älskar att betala" |
|
|
Dina hjulhus sätter gränsen för vad du kan ha. bredden på fälgar brukar anges i tum och vanliga bredder på dom flesta e46 är 7,7,5 och 8 tum brett precis som du skriver. Däcksbredden skall ju vara anpassade till fälgbredden, ett för brett däck på en smal fälg blir kansigt då det blir väldigt bulligt liksom. En annan parameter du måste ta i beakt när du köper fälg är ET som styr VAR i hjulhuset fälgen hamnar, ett enkelt sätt att få det att funka är såklart att köra med originalfälgar och rek däcksbredd. Originalfälgar är tåliga och inte så dyra begagnat. PErsonligen anser ajg det som snyggast oxå men där är vi alla olika. en 7.5" bred originalfälg med 225/45/17 är nog en rätt lagom lösning på en E46 , ha överseende med om jag är någote fel ute på däckspecen men åt det håller iallafall. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
Blinkers är inte särskilt svårt att byta. Det sitter ett fäste under huven ganska långt in mot skärmen, där kan du snäppa loss glaset och försiktigt dra hela huset rakt ut. När det gäller fälgar undrar jag vad du har för dimension på däcken? Mvh Henrik |
|
| Faktim är att man ska lossa på en skruv för att få ut blinkersglasen på en touring med facelift. Exakt hur du ska göra står precis i instruktionsboken. Kolla under "byta lampor" sektionen. | |
| Mina däck är: 225/45/17, bredden vet jag itne hur jag ska få ut?! Men dem är ca 23cm breda.... | |
|
225 = 22,5 cm breda. 45 = däckets höjd är 45% av bredden, i detta fall 10,125 cm. 17 = storlek på fälg, dvs 17 tum. /Jonas |
|
|
Tack för förklaringen :) Så bredden på mina (vinter)däck är alltså 8.8tum? Är inte det väldigt brett för att vara vinterdäck isf? Eller har jag förstått fel? För det snackas ju en hel del om bredden i 7, 7.5 och 8 tum breda? //mozZe |
|
|
Det är bredden på fälgen som åsyftas när det skrivs 7, 7.5 och 8" breda. Sen stämmer det inte riktigt att dina däck är exakt 22,5 cm breda, då det varierar mellan tillverkare. Det finns ett intervall och inom detta måste bredden på däcket ligga för att det ska få räknas som 225. |
|
|
För övrigt låter 225:or som brett på en 318 vintertid, 205 är nog mer lagom eller kanske till och med smalare? Rek däcksdimensioner hittar du i din instruktionsbok, har du ingen sådan går den att beställa hos din lokala BMW återförsäljare. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
jag har nya fina vinterdäck som följde med bilen när jag köpte den, problemet va ju bara att de satt fina sommardäck på de 17" fälgarna. Har ett par 16" också med hyfsade sommardäck på med, så vill ju komma så billigt som möjligt undan o det blir ju att bara köpa beg. 17" som passar till dem däcken. Sen är det inte en 318 utan en 320i touring ;) Vad rekommenderar ni att jag gör åt mitt problem då? har som sagt en uppsättning vinterdäck 17" o 2 uppsättningar sommar på 16" o 17"... |
|
|
Var kan jag få reda på om t ex. E39/E34 fälgar passar? O lite offtopic, var kan man hitta en lista över vilka "Exx" som står för vilka modeller? |
|
|
hittade själv min egna offtopic fråga... (är ny BMW ägare/Ny på forumet) Men finns det någon lista över bultcirklar o grejer så man vet vilka fälgar som har vilka cirklar så man lättare kan hitta vilka som passar min? |
|
|
Alltså, det är bara fälgar från 3-serien (e36 och e46) som passar på din bil. Inga fälgar från 5-serien (e34, e39 m fl.) Alla BMW's bilar har samma bultcirkelt, men det är impressningen som skiljer. 5-serie fälgar hamnar för långt ut. Någon 5-serie har ett annat navhål vilket gör att fälgarna inte går att centrera på din 320. Beträffande E-koder, titta i "Modellguiden" till vänster i menyn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.