AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.737

Fråga inför byte av stötdämpare 540 E39.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Nu är det snart dags för byte av stötdämpare + fjädrar på min 540.
Dock så funderar jag på om man behöver eller bör byta fjäderbensfäste fram och stötdämparfäste bak? Är det dumsnålt att låta bli? De kostar ju onekligen en del pengar......

Fram, nr 1 i följande bild----->Länk och bak nr 8 i följande bild--->Länk

Har fått lite olika rekommendationer och vill därför ställa frågan till er entusiaster.

Tack på förhand:)

Mvh/Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Ingen som har ngn åsikt?

Det måste väl ändå vara en del som bytt stötdämpare + fjädrar. Byte ni även ovanstående eller lät ni bli?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Jag bytte framdämpare nyss och jag bytte nr1. Mest för att det är gummi i den och alla vet hur gammalt gummi blir.... Jaja, den som satt där var i förvånansvärt fint skick. Jag bytte iallafall eftersom den nya redan var hemma.
Ang bak så har jag inte bytt där. Jag skulle byta den delen också, men det är ju jag det :)

Lycka till!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Lennart. Tack för ditt svar :)

Ja, jag har nu bestämt mig för att byta både fjäderbensfäste fram och stötdämparfäste bak. När jag ändå lagt ner nästan 20.000 sek på nya stötdämpare + fjädrar samt div tillbehör, så känns det dumt att inte passa på att byta dessa.

Bmw skulle ha 710 sek/st för de bakre stötdämparfästena. För de främre fjäderbensfästena vet jag inte men de är säkert dyrare. Har tittat på Motornord.se och det är betydligt billigare. 265 sek/st för de bakre och 450 sek/st för de främre. Blir nog att jag beställer från dem om de är bra kvalité på deras delar.

Mvh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej igen!
mmmm det är varierande priser på grejerna. Jag valde schmiedmann då priset på stötdämparen var bra där. Resten av grejerna kunde jag kanske fått billigare på ex Motornord men räknar man med frakter från flera ställen så blir det ju som det blir. Schmiedmann tog 650:- för just den delen.
Själva bytet gick smidigt då det är ganska lätt på en E39a om man jämför med andra bilar jag bytt på. Hoppas det går bra och att du blir nöjd!
Vänster dämpare var helt slut på min, så du förstår nog att jag fick en "ny" bil efter bytet :)

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.