|
|
|
|---|---|
|
Tjena Skulle behöva lite tips och råd angående byte av hjullager på min 520 touring 93a Har beställt detta: Länk Har aldrig bytt hjullager innan och är inte så jättehaj på detta med bilar.. Är det över huvud taget möjligt att göra själv? Har sökt men hittade inget vettigt Mvh | |
| är fram jag ska byta | |
|
Ta bort fälgen, pilla (bryt med en mejsel) sedan bort täckkåpan i mitten som döljer muttern. Tag bort låsningen till muttern. För att få bort mutten så tog jag hjälp av nån som kunde sitta i bilen och bromsa hårt, sen var det bara att ta stora dragskaftet och en stor hylsa och släppa mutern (muttern är normal gäng på). Ta sendan bort oket och skivarn. Själva lagret sitter inte pressat på axeln utan bara med en tight passning, knacka på det runt om det sitter fast. mina lager kunde jag dra ut med handkraft. sen är det bara att monterna. |
|
|
sjukt tacksam för ditt svar, men det låter för enkelt tycker jag, Enligt bilden på lagret jag beställt är det ju en skiva bakom lagret med som det ser ut gängade hål, vart kommer detta in i bilden? Mvh |
|
| Kirderf83: "Hålen på skivan" e till för att du skall kunna fästa fälg/däck på bilen...ungefär:-) | |
|
Jaha, fan vad dum jag är, fick för mig att den skivan skulle sitta "bakom" lagret på nått sätt.. Tänk vad fel det kan bli när man inte tänker efter före! Tack för all hjälp! Mvh |
|
|
Jag var oxå förvånad hur enkelt det var, annars brukar man få ångest när man hör ordet hjullagerbyte ;-) lycka till! |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lät så enkelt så man nästan blir sugen att byta det bara för sakens skull :-) kirderf83 : Skriv gärna hur det gick, om du stötte på några problem eller dylikt. Passa även på att byta bromsskölden (om det behövs) då det bara går att göra det (enkelt) när hjullagret är bortdemonterat. |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Framlager är långt mycket lättare att byta,än ett skuret bakre lager! :) (bytte brorsans på en 520,där hjulet inte gick att rulla för handkraft) Går att göra själv med rätt verktyg,tåliga händer och ett jädra anamma till humör! :P Mvh Patrik |
|
bmw-slangen: Hinner nog inte byta det förrän nästa helg, men återkommer då emd hur det gick Vill också passa på att berömma motor-nord i sundsvall, beställde lagret i onsdags kväll, igår fredag får jag ett sms att lagret finns att hämta på mitt utlämningsställe, tycker det är riktigt snabbt, dessutom var det biklligt, mkt billigare än alla andra ställen iaf, mekonomen ville ha drygt 1500, meca 1900, motor-nord 947 kr inkl frakt! Tack för mig |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.