AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.289

Tomgång och kylvätska

ar
98
arv
525iA LIM
Enligt instruktionsboken till min automatlåda ska man enbart stå i N vid längre stopp.
Är det någon mening eller kan det vara dåligt för lådan att stå i N vid rödljusen i stan ?

Är det stor skillnad på bensinförbrukning om man står i N vs D vid rödljus?

När det gäller kylvätska säger Castrol och Mekonomen att den ska vara röd men BMW och andra verkstäder jag sett säger blå, spelar det någon roll så länge man inte blandar ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående kylvätskan så brukar generellt rött vara så kallade longlifer glykol och blått är "vanlig" glykol (den giftiga men bättre etylenbaserade glykolen och den den icke-giftiga men sämre propylenbaserade glykolen).

Vilken kaross är din 525iA, är det en E34, E39 eller E60?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det en E34 eller E39 så tycker jag personligen (tror många håller med) att du ska hålla dig till vanlig blå/grön etylenbaserad nitritfri glykol. Strunta i longlife glykol då de flesta E34/E39 modeller vill ha regelbundna kylarvattenbyten. Jag har dessutom sett en del inlägg där det verkar vara riktigt känsligt med kompatibiliten mellan olika röda longlife glykoler.

Du kan antingen springa in till BMW och köpa Castrol eller köpa samma sak på Mekonomen (där heter det Castrol Anti-Freeze NF, dvs inte SF eller den utan någon beteckning). Men tänk på att literpriset är nästan identiskt mellan BMW och Mekonomen (45 SEK vs 42 SEK). Eller så kan du köpa den vanliga glykolen Länk på Biltema, fungerar lika bra.

Men för E60 är jag lite osäker på vilken typ av glykol dessa vill ha. Någon som vet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För att svara på min egen fråga så gick jag in i TIS och slog upp glykolsort till en E60 525i 2004 och den pekar ut följande reservdelsnummer (som jag, om jag minns rätt, är vanlig Castrol Anti-Freeze NF).

BMW Anti-Freeze, 81 22 9 407 454, 1.5L
BMW Anti-Freeze, 81 22 9 407 455, 60L
BMW Anti-Freeze, 81 22 9 407 456, 205L
BMW Anti-Freeze, 81 22 9 407 755, Tankbil

TIS listar dessutom övriga godkända glykolsorter och där finns bland annat "Castrol Anti-Freeze NF" med.
ar
98
arv
525iA LIM
Tack för era svar,
Det är en e39 och det blir nog vanlig pripps blå som får gå in i kylaren.
Hade tänkt lägga in en blå vätska som används på volvo men det kanske är bäst att köpa den från BMW istället ?
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
E lite nyfiken på svaret på första frågan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
arv:

Om du ska byta helt och redan har Volvos glykol funkar den säkerligen - huvudsaken är att blandningar undviks. Om du däremot bara ska fylla på så köp BMW original.

Att lägga i N sparar iaf nästan inget bränslemässigt relativt sett, frågan är om det inte "sliter" mer att skifta mellan D och N...? molle325 kanske har svaret...

Mvh
ar
98
arv
525iA LIM
rob
Jag var med på en verkstad när en termostat byttes de sköljde ingenting bara drog ut slangarna och sedan fyllde på med ny vätska utan att lufta ordentligt.
Jag vill nu tömma helt skölja rent och lägga in helt nytt vatten då jag köpt bilen begagnad och kylvätskan bytts tidigast för 3 år sedan..

Påpekade att bränslepumpen lät för högt men de sa bara att de är normalt, bytte själv pump och filter och nu är det helt tyst.

Tack för tipset då blir det volvo vatten som jag kommit över billigt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.