|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej Vinkeltolvor - och andra E 32 samt sannolikt även E 34 med DME >1,1. Har genomfört ett bra datormek på min M 70. Ärendet gäller OBD. Jag har en 750-91. Import -96. Har inte OBD som tänds på instrumentbrädan (skall visst finnas på enbart USA- bilar)efter 5 pedaltryck och skall blinka fram felkoder. På webben finns en beskrivning (<Länk om hur man kan åstadkomma avläsning på alla DME från 1,1 och uppåt. Jag har 1,7. På den websidan skall man gå in i instrumentbrädan /efter att först ha demonterat airbag, ratt o s v. Ett otroligt - flera timmars knök. Jag gjorde istället så att jag gick in på stift 8 på DME. Har Du en M 70 måste Du gå in på båda DME på stift 8. Från stift 8 går en grå kabel. Denna gråa kabel sluter till jord. Jag lödde på en tråd till en 1,2 W instrumentlampa. Den andra lampkontakten drar Du till + 12V. Gör ledningen 2 m lång så att Du kan dra fram lampan framför näsan när Du sitter i cockpit. Anslut så Din lampa först till den ena boxen samt den andra änden av lampan till + 12V. Slå på tändningen i läge 2, tryck snabbt 5 ggr på gasen och lampan börjar blinka fram koder enligt schema. B BBBB BBBB BBBB ger kod 1444 vilket innebär att inga felkoder finns registrerade. Gör om det hela på den andra boxen. Meket tar högst 30 min att göra. Nästa gång tar det 2 min. "Disclaimer: bränner Du upp boxen - skyll inte på mig" Det funkade på min bil. På äldre 750 är det visst stift 15. MVH /// Paap Reeder |
|
hur fick du reda på att det va stift 8?? H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
Paap Reeder |
Hej! Genom att med lupp läsa kopplingsschemorna några gånger. Skall idag simulera ett fel för att kolla att jag verkligen får rätt felkod presenterad. Efter att ha sovit på saken undrar jag nu hur man med en lampa kan visa två boxars felkoder vilket skall vara möjligt. det kanske är så att först visas B BBBB BBBB BBBB sedan visas BB BBBB BBBB BBBB. Detta skulle betyda 1444 samt 2444. Återkommmer. MVH /// Paap Reeder |
|
har listan hemma på blinkkoder ,har för mig att den andra boxen börjar med 2,plus att 1444,2444 betyder att det inte finns några felkoder lagrade,återkommer när jag har kollat i kväll. torsk på v12 (nu med bilder på:Länk |
|
|
De e mycke nu va Vad är det för diagnostik man får fram genom att trycka in test läge på färddatorn se länk nedan. Länk I färddatorn finns det 3 olika diagnostiker att välja mellan och nu hittar jag detta ja det är mycke nu, jag gillar finneser men än så länge så förstår jag inte vad det skall användas till. Paap Reeder har du rätt adress till "bonnevill***" för jag får inte den att fungera. Jag är mycket nyfiken på felkodslistan! |
|
Paap Reeder |
Hej! Här måste man hålla isär vilken version av Motronic DME man har. På min M 70 sitter 1.7. Prova: <Länk. Kör man min lampmetod måste varje box köras för sig varvid man bara får fram 1444 och det på båda boxarna. Den USA- version som har detta inbyggt måste ha ngn sorts mellankrets som transformerar den andra boxens siffror till exvis 2444. MVH /// Paap Reeder |
Paap Reeder |
Hej Petter.w! På färddatorn har Du de vanliga koderna för för litet kylvatten o s v. De koder jag talar om är de som finns lagrade i Motronic- boxarnas minnen. Av dessa kan man utläsa litet olika "godis" beroende av vilken version man har. Ur exvis DME version 3.3 kan man se att 4:ans insprutare mår dåligt - då visas kod 1254 o s v. MVH /// Paap Reeder |
|
jag sitter med 3.3 version i min box och testade nu läsa lite koder men nog blinkade det men inte riktigt som jag ville fick ut en lång och en kort hela tiden sen fick jag en liten fundering va det så att du kliåppte den gråa kabeln eller tjyvade du dig på den?? jag satte bara en ström tjuv på den och fic detta fenomen! skulle tro att det är samma stift på 3.3 som 1.7 jag har inte elchemat framför mig! men har gått igenom det ganska noga tidigare och hopas jag minns rätt som tur är siter jag med en extra box och kan testa lite och om du luppat dig till samma så är det ju troligt eller?! H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
Nån som vet vad den lilla runda lampan är till för precis ovanför EML lampan? Schnitzer 300hk/0.00bar |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag lödde på en extra ledning typ "strömtjuv". En underlig sak hände. Först fick jag fram alla koder med 5 st pedaltryck. Sedan visade det sig att ibland var man tvungen att trycka 10 ggr??! På detta sätt får Du fram boxarnas koder. OBS att Du inte får bryta batteriströmmen ty då nollas koderna. Sägs det. Har inte provat själv ännu. Skall nu försöka knäcka koderna i EML´en. MVH /// Paap Reeder |
|
ok tackar för det får ta å forska mer i em H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
| Den lilla runda lampan ovanför EML är väl en ljussensor till instrumentbelysningen i hast.mätaren, om jag inte har helt fel. | |
|
hmm..innan när jag hade fel på min så lös min som en vanlig lampa vid något tillfälle.+ Schnitzer 300hk/0.00bar |
|
|
är ej säker men har för mig att den lilla lampan lyser vid div fel,typ nu har du ett litet fel fixa vid nästa service. torsk på v12 (nu med bilder på:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.