AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.709

Plocka ut batteriet. Kan något ta skada?

Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Har ställt av bilen nu och tyvärr har jag inte längre någon möjlighet att underhållsladda batteriet eftersom jag inte har något eluttag i nya garaget.

Finns det någon nackdel med att plocka ut batteriet? Bilen står ju helt utan ström i ett halvår då... bilar kan ju vara lite känsliga ibland. Eller är det inte mer än att klockan stannar? Och att larmet inte fungerar.

Det vore ju bra om man kunde plocka ut.. annars kommer det väl gå sönder under vintern.
Har du ett eftermarknadslarm så bör du kolla så du inte måste ha en kod för det.
Jag vet att Defa har det så.

///Micke
Min cabrio Länk
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Nej det är original allting! Men då bör det bara vara att skruva bort batteriet då?
På äldre BMW så har man även ett sk "radiopass", dvs när strömmen bryts så måste en kod knappas in när man strömsätter stereon på nytt, gäller originalstereo. Kan iofs vara annorlunda med "integrerad" stereo...
Just faan, tänkte inte på originalradion. Så är det på min E36, måste ha kod till den om strömmen bryts.
Även snittförbrukningar osv nollas.

///Micke
Min cabrio Länk
michael.anki
Vet att på M3 E46 sitter ett backup batteri som håller koll på servicar och hela den biten.
Det batteriet klarar kanske inte 6 mån utan ström,strul till våren!
Fått veta det av Jarls bilservice.
Kör heller aldrig med ett dåligt batteri för du bränner dioderna i generatorn,
samma källa som ovan.

Bmw idag Bmw imorgon
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Ok men då borde det vara fritt fram att plocka bort batteriet? Om backup-batteriet räcker i 6 mån...?
michael.anki
Japp,man kan ju chansa,men enligt Jarls Bilservice kan du få mycket strul sen .

Bmw idag Bmw imorgon
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Man kan få strul om det sitter kvar menar du..?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag ställer alltid av m5an 1a dec o ställer på den 1a april/maj...aldrig några problem....kopplar bort batteriet o underhålls laddar de hemma...inga strul..

gjort så nu i 3 år..
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

vid avställning gör jag följande:

tvätt+vaxning
motortvätt
skinnimpreg/behandling
fälgrengöring
pumpa/öka trycket i däcken
invändig rek
Första vintern jag hade min M3 E46 hade jag inte heller eluttag och laddade batteriet ordentligt innan jag ställde undan bilen på hösten och detta gjorde jag lite för att testa, hur som helst och till min förvåning startade bilen utan problem i April, lite seg men den gick igång, nu vet jag inte om din bil ska stå kallt eller varmt, min hade aldrig under 0-gradigt vilket gjorde sitt till, det senaste 2 vintrarna har jag haft den inkopplad med ctec-laddare och i 20 grader varmt hela vintern.

Micke

Länk
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag har alltid tagit ut batteriet på de sommarbilar jag har samt har haft sedan 15 år tbx....två st. E30 och en E36....det har aldrig varit några som helst konstigheter eller problem

Nu är det iofs en aning äldre bmw-modeller det är fråga om i mitt fall....men jag tror inte det ska vara någon större skillnad

Bryt batteriströmmen och lyft ur batteriet.....ställ av bilen med övriga procedurer ungefär som "Bianca" beskrivit....sen brukar jag underhållsladda batteriet (hemma) en gång på hösten precis efter avställning.....och sen en gång till på våren veckan innan påställning

Kör på det....det hade iaf jag gjort

Mvh Ferenc
michael.anki
Strul kan man få om du låter batteriet sitta kvar utan laddning.
Strul kan man få om du tar av huvudbatteriet,så det inte ger ström till backup batteriet som ombesörjer minnet till service mm.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag har ibland haft vissa av bilarna avställda 1½ års tid....och sen bara kopplat på det fulladdade batteriet....sen har det inte varit några problem alls....bara tuta o köra....men som sagt....har inte haft ngn e46....men jag kan knappast tänka mig det skulle vara annorlunda

Mvh Ferenc
michael.anki
Jag har också haft äldre bilar,325-87och91,02turbo-75 aldrig något bekymmer,men M3 e46 var det inte lika lätt.
Förmodligen har väl Jarls bilservice,Batteribolaget Malmö,Förenade bil inte helt klart för sig??????.

Bmw idag Bmw imorgon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.