AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.795

Guide för byte av toppackningar M62

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Troligtvis är toppackningarna på min B10 V8 ej bytta ännu, och med tanke på vilka skador som riskerar att uppstå på grund av trasiga packningar funderar jag på att göra ett preventivt ingrepp och ersätta dem med MLS-packningar.

Är det någon som känner till en guide för detta antingen på nätet eller i bokform? Gott om mekarvana har jag, men har aldrig jobbat med vare sig en BMW-motor eller en V8 tidigare.

Att leja bort arbetet är inte ett alternativ då jag för tillfället är student, och kostnaden för att låta en verkstad göra arbetet skulle troligtvis motsvara mer än tre månaders total inkomst för mig.

OBS! Notera att denna fråga alltså avser topp(locks)packningar, inte ventilkåpspackningar.

MVH Alecci
Har man inte råd att röka ska man inte röka.
Cigaretter alltså..
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Länk

Orginal M62 packningar duger alldeles utmärkt.

funkar dom med 1.2 bars överladd och 750 hp så funkar dom i en orginal Alpina :-)
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
kovo:

Verkligen ett givande inlägg, Varför skriva överhuvudtaget om du inte har något vettigt att tillföra?

540is:

Tvivlar inte på kvaliteten hos original M62-packningar, men frågan är om de passar vidare bra då borr är annorlunda på M62B46 än på M62B44. Alpina själva rekommenderar att man användes sig av toppackningar från M5.

M62B46 eller M62B44...
Pest eller kolera...
Prince eller Malboro... Vad är skillnaden!

Var inte så kinkiga på detta forum..

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
Det fanns Alpina packningar en gång i tiden.... men sist jag kollade så sa BMW att man skulle använda B44 packningar, om jag inte missminner mig så
har inte heller M5 packingen "rätt" borr - då skiljer det 1 mm åt andra hållet....

B44, 92mm, B46 93mm, S62, 94mm - eller tänker jag fel nu.... ?

sant är dock att det borde gå att "klippa ner" en S62 packning - den är ju annorlunda pga Dubbelvanosen, och att det är en MLS packning.

Den kompressmotorn jag refererade till hade btw. 93 mm borr.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
bad swedish above:

, att klippa ner - har inget med MLS att göra, bara vanos skillnaden.....
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Det är enligt mig vanligare att köra med överdimension på toppackningar än med underdimension. På RB26DETT kör man oftast med 0,5-1 mm överdimension och det fungerar utmärkt.

Toppackningen från X5 4,6is borde ju annars passa tycker man då det i grunden är samma motor, men den saknar tydligen en del i framkanten. Toppackningen från M5 passar rakt på trots de små skillnader som finns, det är den packning som rekommenderas av Alpina och även monteras av dem i de fall bilar lämnas in till dem för packningsbyte.

Stålpackning känns även säkrare inför framtiden då jag även har - än så länge - svaga funderingar på att montera en kompressor.

Synd förresten att din hemsida inte fungerar längre, skulle vara jäkligt intressant att läsa om dina projekt. Finns det några andra sidor/projekttrådar där man kan läsa om dem?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.