AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.633

Kan det vara termostaten som är dålig?

Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Hej,

Jag misstänker att termostaten är trasig i min bil, men vill gärna höra några utlåtanden.

Felbeskrivning: Det blir värme i bilen och har varit under hela sommaren, men nu när det börjar bli lite kallare så blir det inte riktigt samma värme.
Om jag köra med full värme på så är det bra värme i början, efter att ha kört en stund så kommer det bara kall luft från utblåsen i kupen. Oavsett om jag justerar reglage, sätter av/på AC eller cirkulation.

När motorn uppnått normal arbetstemp ändras inte mätaren på nåt håll, detta pekar ju på att termostaten fungerar?

Bilen är en 1,9 140HK -97
Såg på mekonomen att man kunde köpa en termostat för runt 400:- ingår allt man behöver då? För man byter väl hela huset?

Mvh Nicholas
Visa användare
39
mannen 47
Bmw Z3 M Roadster 1997
byt termostaten. det låter solklart för mig.
Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Jag ringde till en BMW återförsäljare, dom sa att om tempmätaren går upp till normalt läge, så kan det inte vara termostaten? Jag undrade vad det kunde vara så sa han att det kan vara precis vad som helst.
Om Din bil är importerad så kan värmeelementet vara av mindre storlek än en sv-såld ?
Därav sämre värme i kupen.
Annars kan det vara skit i värmeelementet som blockerar vattencirkulationen?
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Med en ny temostat når vattnet arbetstemperatur på ett par minuter vid körning, tar det mycket längre än så kan det vara värt att kolla upp den.
Kör man motorväg i kyla och nålen sjunker under mitten så är det solklart termostaten.

Byter du termostat är det en bra ide att byta vattenpump samtidigt om du har plastimpeller, dom har en tendens att gå av och då kan det snabbt bli dyrt. Nya pumparna har impeller av antingen komposit eller stål.
Det tar bara 5min att byta pumpen när man ändå har plockat bort allt för att byta temostat.

I ditt fall skulle jag prova lufta systemet först för att utesluta den biten.
Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Tack för bra svar, Bilen är importerad från tyskland, borde ju inte skilja så mycket på värmepaketet? Samma klimat ju, dessutom har det inte ens varit minus grader ännu.

Jag får väl testa att spola igenom värme elementet och se så att det är ett bra flöde.

Kan man byta bara termostaten, eller byter man komplett med termostathus ?

En mekaniker som jobbar på ford sa att det garanterat är termostaten när det blir denna typen av fel...
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Hej

Som Monobike skrev, kan det vara värt att byta pumpen också, fast då skulle jag ta med drivremmarna samtidigt (5 min är kanske lite optimistisk, sätt av en timme).

På 1.9 är termostaten integrerad i huset, Mekonomen hävdade envist att det var en lös termostat vilket är fel.

Fordmekanikern har garanterat fel, är tempmätaren stabil på en BMW fungerar termostaten. Jag skulle först kolla om det är luft i systemet.

Värmesystemet är elektriskt styrt, så det kan ju vara trasigt vred i konsolen, ventilen som öppnar för varmvatten till värmepaketet eller styrningen. Jag tror att man kanske får lämna in bilen till exvs BMW för felsökning.

Hälsningar Calle
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
fzmoto: 5 min var tilltaget inkl marginal :)

När kylarfläkten, rem m.m är bortmonterat, vilket behövs för termostatbyte tar det inte lång tid att ta bort 4 muttrar och in med en ny pump.

Nic0: Min bil är också import men det blir som i en bastu om man blåser på full värme, så något underdimensionerat värmepaket är det inte.
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Hej igen

M44 (1.9) motorn har ett separat termostathus som ligger ovanför vattenpump och drivremmar, så att byta termostat (+hus) på 1.9 liters motorn är en egen övning som inte berör andra motordelar.

Jag har faktiskt precis skickat in ett mekartips på detta som skingrar alla oklarheter (hoppas jag).

Bastuvärmen i min importbil kan jag bara instämma i.

Hälsningar Calle
Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Måste bara säga att jag är enormt tacksam för alla svaren, har inte varit speciellt aktiv här innan, mer än att jag har läst en del trådar.. Men wow, har varit med på andra forum tidigare utan att va i närheten av denna respons.

En sak till som jag la märke till igårkväll när jag va ute o körde med hardtopen på och det var +2-3ºC .

Det kommer bara bra värme om jag har reglaget så långt till höger att det "klickar till" alltså i botten eller strax där innan, drar jag upp reglaget till klockan 15 blir det inte alls varmt, bara lite svagt ljummet om jag ställer det rakt upp på klockan 12 så är det kallt o drar jag det ner till klockan 19 så blir det typ frost i bilen :P



mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
kanske lite glapp i reglaget ochså .
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Köpte en Italien-importerad Z3 -99 och som jag hade problem med värmen vid lite kallare utetemperaturer. Men då såg man tydligt på temperaturmätaren att den inte kom ända upp utan tom stannade strax över det blåa fältet. Solklart ett termostatproblem. Efter byte av termostat har jag en mätare som alltid står rakt upp och en supervärme i kupén även vid låga utetemperaturer. Så även Italien-bilar har bra grundvärme om alla komponenter fungerar.

Om din temp.mätare alltid står på samma ställe så är det inget termostatproblem.

/soomg
Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Hittade denhär gamla tråden, tänkte om det är någon mer som söker efter liknande fel så vill jag bara meddela att felet var alltså termostaten.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.