AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.488

Slirande koppling efter byte, behöver hjälp!

Da
46
Damien_E
-=E46 330D -02=-
Hej. Stött på stora problem som jag behöver hjälp med!
Bilen började slira mer och mer på kopplingen vid lätt gaspådrag på fyran och femman, typiskt för hur slitna lameller brukar bete sig tänkte jag.
Köpte en komplett Sachs original kopplingssats (lamell, tryckplatta, urtrampningslager) och böt den. Till min förvåning så slirar den fortfarande!! Det vart inget bättre alls:(

Gamla lamellen såg inte helt slut ut, hade mönster kvar.
Det var ingen olja eller annat gris på eller runt kopplingen som kan orsaka slir.
Kopplingen börjar dra långt ned så allt känns som det ska där.

Vad annat kan slira om det inte är kopplingen??

Mycket tacksam för hjälp!!
MVH Daniel
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Skulle gissa på slavcylindern
Da
46
Damien_E
-=E46 330D -02=-
vad tror du är fel med den? Att den inte går tillbaks helt eller?
Tack för svaret.
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Ja precis, har haft liknande problem. Den är ganska lätt att ta loss. Du kommer åt den när du lägger dig under bilen/växellådan. Lossa två muttrar och så är den loss. Mig hjälpte det med att smörja upp den.
Da
46
Damien_E
-=E46 330D -02=-
Ok skall kolla det. Borde väl ifinnas så mkt annat som kan orsaka slirande gissar jag...
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Nej tror inte det. Är det inte kopplingen kan jag inte se något annat än att slavcylindern har fastnat i ute läget.
Da
46
Damien_E
-=E46 330D -02=-
Behöver ännu mer hjälp nu!!! Lossade på muttrarna till slavcylindern så mkt det gick utan att dom trillade loss, ca 8-10mm. For ut och testade men den slirar fortfarande, det vart inte ens lite bättre:(

Plockade ner hela slavcylindern och testade trycka in pinnen för hand och den gick mjukt och fint utan att kärva nånstans...

Blir galen, vad annars kan slira om man utesluter lamellerna eftersom dom är helt nya..?
Roffa1
Luftade du hela kopplingen efter demontering av slavcylindern? Luftningen är ett tidskrävande arbete då det bör göras bakvägen från slavcylindern och upp i bromsoljebehållaren i motorrummet. Du måste pumpa in ny bromsolja med en oljekanna. Brukar ta några timmar;-)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Luft i bromsvätskan till kopplingen ger inte sådana symptom. Min gissning är att det är något som sitter snett eller att solfjädern är dålig.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
På nyare bilar ska man använda ett specialverktyg att hålla ihop lamell-
centrum med tryckplattan när man monterar den på svänghjulet (tvåmassa-
svänghjul) annars fungerar inte kopplingen. Verktyget kostar 7000 spänn.

mvh stefan
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Att det är luft i hydralikem till slavcylindern tror inte jag. Jag skulle gissa på det som krika var inne på: att kopplingen är felmonterad. Det sitter SAC koppling på dessa om inte jag har fel. Glömmer man snurra upp SAC-skivan så kanske detta blir symtomen.

För att montera en ny koppling behöver man inga special verktyg (utom centreringsverktyget) men om man ska montera en som har varit monterad tidigare så behöver man späna kopplingen. Vet att det finns sätt att göra det på med billigare medel än de verktyg som alla säger behövs.

Sök: SAC clutch replacement på goggle så hittar du massor.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Länk

628csi
Da
46
Damien_E
-=E46 330D -02=-
Helvetet fortsätter...
Har haft bilen på en aukt bmw-verkstad hela dan idag, den är ännu kvar där. Körde 10 mil till verkstan, den slirade hela vägen dit, ändå finns det inte en enda skråma eller antydan till slitage på varken lamellen eller tryckplattan, till och med stämpeln med artikelnumret på slitytan på lamellen är kvar???
SAC-skivan var enligt bilmeken i rätt läge.

Hur som helst så hade inte verkstan en aning vad som är galet så bilen får vara kvar där till dom (förhoppningsvis) löser felet. Dom skulle ringa BMW i solna och höra om nån hade stött på samma fel...
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
nu spekulerar jag bara lite här. jag bytte låda och lameller på en bil för länge sen. och den slirade lite på 5:an med nya lameller. är inte 100% säker men har för mig att de nya lamellerna såg lite annorlunda ut och man behövde inte en viss distans som sitter till tryckplattan. eller om ur-trampningslagret behövde bytas för de gamla var för tjockt.

de var så länge sen och jag hjälpte inte till att byta de som behövdes. men jag vet att det blev bra efter bytet (av en av de grejerna jag nämnde *osäker på vad*)

BMW ownz
Da
46
Damien_E
-=E46 330D -02=-
Frrla: Det är en original Sachs kopplingssats komplett med urtrampningslager och allt, ser likadan ut som den som satt på innan så det ska inte vara några konstigheter där...

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
de är kanske det som är felet? när allt sitter som de ska men endå inte fungerar, måste de helt enkelt vara fel grejer. jag kan inte tänka mig så mycket annat. de var säkert fel från början?
i vissa årsmodeller så är de inte samma till alla. tex från och med den 7 juni är det en annan luftburk och en detalj bytt i kopplingen som ska göra den mjukare eller nått. de blev krångligt skrivet men hoppas du förstår.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.