|
|
|
|---|---|
|
Har förhoppningsvis äntligen hittat bilen i Tyskland. Ska ringa om den i morgon. Kommer absolut att anlita transportbolag för detta. Bilen vid transporten är då försäkrad av transportbolaget. Behöver jag då försäkra bilen först när den är hemma precis till ursprungskontroll och besiktningen? För det är väl krav att den är försäkrad just då? Vore väldigt tacksam för snabba svar! | |
|
Stämmer bra. Den är försäkrad genom transportföretaget fram till avlastningspunkten Men det kan vara hemma hos dig eller deras depå/plats beroende på vem du väljer |
|
|
Hej, Någon som har förslag på försäkringslösningar nu när Trafikverket verkar ta två veckor på sig för ursprungskontrollen? De importförsäkringar jag sett upphör att gälla redan en vecka efter införseln (trots att de kallas "30-dagarsförsäkringar"): Länk Länk ...och en vanlig försäkring kan man ju inte teckna förrän den är reggad i Sverige. Även om man inte kör bilen i väntan på ursprungskontroll och registreringsbesiktning, så kan den ju tex bli stulen under mellantiden. Är det tex så att försäkringen som man kan köpa i Tyskland på "Zulassungsstellen" är giltiga längre än de svenska importförsäkringarna? Tacksam för svar! / J. |
|
|
PS Nu fått svar från Trygg-Hansa att deras importförsäkring gäller fullt ut 30 dagar, men att det bara är polisen som har synpunkter om jag skulle köra runt i den efter 7 dagar. If skriver dock märkligt nog att 30-dagarsförsäkringen upphör att gälla efter 7 dagar i Sverige, men en gissning är väl att det bara är klumpigt formulerat och att de i praktiken har samma villkor som Trygg. Dock kan ju ursprungskontroll & besiktning mycket väl ta mer än 30 dagar, och då hade åtminstone inte Trygg några försäkringar alls för glappet innan besiktningen. Hur löser ni det - väljer alla att ansöka om tillfällig registrering för säkerhets skull? |
|
|
IF verkar inte ha någon lösning alls för Tillfällig Registrering i Sverige. De hävdar att importförsäkringen gäller 7 dagar punkt slut. Om jag sedan skaffar en svensk tillfällig registrering har ingen betydelse. Försäkringen har slutat gälla efter 7 dagar och någon ny "tillfällig" trafikförsäkring fanns icke att erbjuda. Med andra ord helt meningslöst att ansöka om en tillfällig registrering här då det tar minst 7 dgr för handläggning på Transportstyrelsen. Kanske var en okunnig tjej på IF eller? Transportstyrelsen begärde komplettering med "trafikförsäkringsbevis för tillfällig registrering" för att bevilja röda skyltar. Är det 30-dagars importförsäkringen de syftar på då eller? Isåfall verkar de inte känna till att den slutar gälla efter 7 dagar.... Har inte detta blivit en j-a parodi numera?! |
|
|
Inga problem - ring Länsförsäkringar och teckna en 30 dagar införselförsäkring, kostar ca 2000 kr. Min ursprungskontroll tog 8 dagar (gjordes för ett par veckor sen) fick Regbes 5 dagar efter det = 13 dagar totalt från det att jag hade bilen på svensk mark. Nu skulle det bara vara cabbeväder ;-) |
|
|
Har precis importerat en bil åt en god vän. Gjorde en rätt stor utredning vad gäller försäkringsbiten och det var bara Trygg Hansa som hade en godtagbar lösning enligt min uppfattning. I alla fall för en bil som hade värdet cirka 550 tkr. Länsförsäkringar hade ett maxbelopp på 250 tkr enligt den uppgiften jag fick. Trygg Hansa tog 3588 kr för en importförsäkring som gäller 30 dagar FRÅN ATT BILEN LÄMNAR SÄLJFÖRETAGET I TYSKLAND. Det gällde då en Mercedesbil. Kravet enligt Transportstyrelsen på importförsäkring är att den gäller från just att bilen lämnar säljaren, oavsett om man kör den upp eller tar den som mig (och dig) via transport (Eurotransport). Bilen hämtades 4/10 och idag 28/10 reg. besiktigades den. Du måste ha en försäkring för stöld, brand, skada (lämpligen) om bilen står i avvaktan på ursprungskontrollen och besiktningen. Som tips så åkte jag till Västerås där jag fick tid idag när jag ringde i tisdags (beror förstås på var i landet du är, men i många storstäder är det mycket längre tid). Ursprungskontrollen registrerades den 13/10 och blev godkänd 22/10 (skickade dock in fahrzeugbrief först den 17/10, så eg tog den bara fem dagar. Vad köper du för bil? /Anders |
|
| Hej, De hade tydligen en sådan försäkring (trafik) som skulle gälla ihop med röda skyltar. Denna gång inte så dyr bil dock. Bra att veta att Trygg Hansa har ett helförsäkringsalternativ. Tack för info! | |
|
Ja jag kan varmt rekommendera Trygg Hansa. Har numret till en jättetrevlig tjej som fixade allt oerhört snabbt och väldigt professionellt. Någon förrestenn som vet vad som händerr om man kör med en bil utan skyltar,, som ändå är helförsäkrad? Dvs vad händer om farbror polisen stoppar? Antar det är böter eller räcker det att de kan få kolla att bilen är registrerad och försäkrad men av viss anledning saknar skyltarna? /Anders |
|
|
Kan berätta att vad jag skrev o van att Trygg Hansa avräknar kostnaden för Importförsäkringen mot första helårspremien om man behåller försäkringen där, inte stämde när det kom till kritan. Då skulle man ha 13500 för berörd bil och de 3588 som importförsäkringen kostade avräknas ej. Detta gällde då en 66 årig man boende i Bromma. Det slutade med att jag ringde Solid Försäkring som luskade fram en annan försäkringslösning för 10500 på en timme. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.