|
|
|
|---|---|
|
Behöver råd angående min nyinköpta fabriksnya "premiumbil". Kommer i detta inte skede hänga ut återförsäljaren i fråga. Bilmärket tillhör en av BMW´s huvudkonkurenter. I deras försäljningsmaterial kan man bl.a. läsa: "Vår filosofi är enkel: Vi gör vårt bästa för människor som förväntar sig det bästa" Bilen jag köpt är alltså en helt fabriksny bil, så vid leverans hos återförsäljaren granskades därför bilen ej heller desto mer noga i tron om att bilen självklart är i perfekt skick. Men, då jag fått hem bilen så upptäcker jag att det är en nyanskillnad i färgen på bakluckan gentemot bilen i övrigt. Tror först det är infallande ljuset som lurar ögat. Men vid en granskning så ser jag att hela bakluckan är omlackerad. Tydliga slipmärken syns under lacken, rinningar samt s.k. "kratrar". Bilen är har alltså varit skadad och sedan repararats efter att den lämnat fabriken. Dessutom så är bl.a. tygpanelerna på insidan av luckan både felmonterade, skadade och nedsmutsade, till och med märkets logga är felmonterad. Självklart så kontaktar jag återförsäljaren omedelbart vid upptäckten. De säger sig vara helt ovetandes om detta. De lovar dock att kolla med generalagenten ifall de har registrerat någon skada. Men det visar sig att inget finns registrerat. Förklaringen jag sedan får är så dum att det inte lämpar sig att skriva det här. Men det går ungefär ut på att det är fraktföretaget som transporterat bilen som måste ha orsakat skadan och sedan reparerat den. Så varken Åf eller generalagent kan något göra åt saken, men vid nästa nybilsköp ska de försöka kompensera mig. Givetvis accepterade jag inte en sådan förklaring. Eftersom ÅF hävdar att de varit helt ovetandes om skadan så ville jag ju självklart ge dem en till chans att i sin tur begära förklaring och åtgärd av generalagenten. Nu har det snart gått tre veckor sedan köpet och inget har hänt. Åf säger bara att de inte fått något svar av deras regionchef för generalagenten med att de ska försöka få tag i honom "nästa vecka". Nu vet jag inte längre vad jag ska tro. Börjar kännas som om det hela förhalas medvetet av någon part. Vad gör man i en sådan här situation? | |
| Vill de alltså inte ens ta in bilen och göra jobbet ordentligt? | |
|
Alltså, påpeka för ÅF att du skiter fullständigt i vem som orsakat skadan, allt du bryr dig om är att du får en ny bil när du beställer och betalar för en ny bil. Om de väljer att använda ett transportföretag för att frakta bilen från sin fabrik till sin återförsäljare så är det deras ensak. Påpeka att det inte är du som anlitat företaget, alltså får de se till att din bil blir återställd till korrekt utförande och sedan driva en egen process mot transportföretaget. Men det rör ju inte dig, på samma sätt som om något annat med bilen är fel så är det ju inte du som ringer Bosch för att klaga på motorstyrningen, utan det får de ju göra i sin tur. Mvh Johan |
|
|
Du har betalat för en ny bil = du ska ha en bil i nyskick MEN, en fackmannamässigt gjord omlackering räknas som nyskick enligt svensk praxis. De får alltså ta in bilen och fixa till den. Du kan inte kräva omleverans i det här fallet. Att de skyller på fraktföretaget är bara skrattretande. Om det är Nalle Puh eller fraktföretaget är helt ointressant för dig. ÅF är din motpart - de ska fixa felet! -------------------------------- //Lövet |
|
| Gör dem inget hota med att gå till aftonbladet eller någon annan stor tidning. | |
|
Jag har också fått min baklucka omlackerad och om det inte är klantskallar som lackat den så skall du inte se det på en ny bil . De skall absolut fixa till luckan tills du blir en NÖJD kund Ha de T |
|
|
Alla fabriker har en "hemlig" avdelning där de lagar och lackerar om eller snyggar till om det uppstår en skada på monteringsbandet. Dock så är det sällan klåpare anställda på en sådan avdelning och har de gjort jobbet riktigt så ska du inte se att det är något gjort. Precis som ovanstående talare nämnt. Görs det på fabrik så finns det aldrig något registrerat. En fråga, var din leverans försenad? Det är bara att ligga på dem, visa att du inte ger dig och var den där jobbiga kunden. Jag vet att man ska inte behöva göra så när man köpt en premiumbil men tyvärr tänker inte alla anställda premium. Koppla in ARN direkt, ställ in bilen och kräv fri lånebil så länge. Du har inte grund för att häva köpet dock så har du rätt till att få bakluckan fackmannamässigt åtgärdad eller avdrag på bilens pris. "Vid nästa nybilssköp så ska de försöka kompensera dig?" Det var troligtvis något utav det mest nonchalanta och nedvärderande svaret jag hört. Jag hade aldrig köpt en ny bil av en sådan handlare. Gå direkt till VD:n hos återförsäljaren du har köpt bilen och berätta allt. Det spelar egentligen ingen roll för dig om det finns en registrerad skada, vad deras regionchef säger eller vad Musse Pigg säger i detta fall. Skadan är ett faktum och det är upp till generalagenten att lösa ditt problem. Sen får de i sin tur skaka om sina leverantörer och kontakter. Så nöj dig inte med svar om regionchefer hit eller dit och fråga dem varför de ska prata med sin regionchef när det är garantiansvarige hos deras regionchef som har hand om det ärendet. Regionchefen är till för att de ska nå sina mål i antal sålda bilar och förhandla inköpspriser med, inte ansvarig för felaktiga bilar vid leverans. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Ja, hade reparationen varit "fackmannamässigt" gjord så hade man förhoppningsvis inte ens märkt att något gjorts. Men i detta fall så skulle nog få ens accepterat reparationen på en flera år gammal bil. Precis som ni säger så är det ju inte min sak som kund att reda ut vad och vem som orsakat skadan. Känner att hela situationen är smått absurd. Ifall de inte nonchalerat mig så totalt och direkt tagit ansvar för problemet så hade det varit en sak. Men nu har man som kund fått jaga ett svar, vilket jag ännu inte ens fått. Som ni säger så är ju Åf min motpart. Tycker inte att de kan friskriva sig helt från det inträffade, för de måste ju ha brustit rätt så grovt i deras leveranskontroll. I protokollet för leveranskontrollen de kryssat i att allt är ok. D.v.s. lackering, att allt är rent och inget är trasigt o.s.v. Innan leverans frågade jag dessutom per telefon om allt var ok med bilen och om det fanns något att säga om den. Konstig fråga kanske, men just för att jag vet att det ibland kan vara fel på helt nya bilar så passade jag på att försäkra mig om att allt skulle vara ok för att undvika dessa problem. Leveransen av bilen var för övrigt inte försenad, utan hämtade den under avtalat datum. |
|
| Det är bara att ligga på. Var saklig och bestämd med vad du förväntar dig. Ge de en chans att ta in bilen och åtgärda detta samtidigt som du får en lånebil. | |
|
Åk tillbaka med bilen personligen och be dem LÖSA UPPGIFTEN bara. Fråga sedan efter lånebil-nycklarna, finns inte "lånebilen inne" så frågar du efter säljarens bilnycklar. Den här firman ska vara glad att du inte avslöjar dem, för det verkar inte vara något seriöst företag i alla fall. |
|
|
Du har rätten på din sida. Gör en srivelse om att stämning kommer att ske. Tala om datum Som inlämning kommer att ske och krav på skadestånd. Var inte blyg på summan. Kostar 400kr att lämna in anmälan i tingsrätten tror jag. Brukar ta skruv utan dess like. :) Har funkat för mig. Har allt fått fram en helt acceptabel kompromiss i alla fallen. Är som Läkerol, makes pepole talk. Har aldrig behövt gå till domstol. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.