|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Dags att ställa in E31:an över vintern och jag undrar hur jag ska göra med batterien? Känns som att om jag tar ur dem under vintern så komer bara hälften av grejjerna funka i vår när det ska kopplas på igen :S Är ju EN DEL ställmotorer och styrboxar i skönheten så är livrädd för strömavbrott ( hahaha..). Är det nån som har koll på det så vore det guld!! | |
|
Hej. Man kan ju ladda batteriet typ en gång i månaden, eller mer om den drar mycket ström i viloläget. Det bästa är ju att skaffa en C-tek laddare, eller någon motsvarande elektronisk laddare som går ner i underhållsladdning. Den kan vara inkopplad hela vintern och du kan "glömma bort den" tills du tar fram bilen igen. Mvh Thomas |
|
| Tack Thomas! Ja jag har hört talas om C-tek laddare...har du nån koll på vart dem går att köpa och vad det rör sig om för pris ca? | |
| CTEK finns hos t.ex clas ohlson: Länk | |
|
Hej För att ndvika så kallad "levelizing" så bör batterierna laddas var för sig med laddaren ansluten direkt på batteriet och med minuspolen urkopplad åtminstone en gång per kvartal. Levelizing innebär att om man har ett batteri i bra skick(nytt) och ett äldre batteri som är halvdant så anpassar sig det nya batteriet till den strömstyrka det äldre batteriet har. Laddning direkt på pluspolen som iaf jag har gjort tidigare rekommenderas inte enligt den senaste infon jag erhållit från en "batteriguru". Lycka till! Asken |
|
|
Hej Asken, menar du att man kan eller ska använda plus och minuspolerna i motorrummet? Någon annan pluspol finns inte vad jag vet. Jag har alltid laddat det vänstra batteriet i bagaget, det är lättåtkomligt, på höger sida sitter växlaren ivägen. Trots full laddning har jag inte så bra effekt, det högra batteriet kanske inte har fått tillräcklig laddning. Mvh 840 mil ges |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.