AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.418

Hur många plattor öl får plats i min E46 Touring?

ko
40
kohler
530d -11
Mitt första inlägg på autopower!

Simpelt problem - ölen är billigare i Tyskland än i Sverige.
Fakta: min E46 Touring får ta 460 kilo last. Inklusive 1 passagerare blir det 400 kilo = 50 plattor öl (33cl). Ju fler plattor man tar med sig hem, desto mer sparar man.

Alltså, hur många plattor uppskattar ni får plats i en E46 Touring, med bakre sätesraden nerfälld? Nån som har konkret erfarenhet?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har du funderat på att gå ut till bilen och mäta lite? =) Kan vara värt ett försök om du inte får något konkret svar.

Mvh Johan
ko
40
kohler
530d -11
Johan: Är det inte uppenbart att jag är en lat man? =) Det är för såna som mig som det finns internet-forum =p.

Kom igen nu nån som vågar gissa?
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
42 tror jag....

Frasse
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Släng ut inredningen också det kan man göra i hamnen i Puttgarden och varför ha vänner när man kan ha Öl där ( 1 flak väger 13 kg bara för info ) släng alla lösa lister och annan skit på bilen också ren vinst
Om man inte är direkt alkis så kan det inte löna sig att åka bara för att handla
biljett priser och som för dig 80 mil i Sverige och 40 mil i Danmark så blir det för dyrt

Ha de T
Den var bra!
Vill minnas att det var något TV-program, typ Trafikmagasinet, som mätte bagagevolymen i backar. Mer aktuellt nu än innan vi gick med i EU! Undrar hur dom kom på den idén över huvud taget...

Tror att du överskrider max lastvikt innan utrymmet är helt fyllt. Speciallt om du "fyller ut" med lösburkar i skrymslena runt plattorna och i bagagerumsbaljorna, på golvet bak osv!T
We
159
Weelie
435D GC-15
Köp sprit, mer pocent, hick.

ko
40
kohler
530d -11
Ok gjorde lite kalkylering. bilen har 1345 liter lastutrymme med sätet nere. Eftersom ölplattor inte är optimalt formade efter lastutrymmet i en E46a så höftar jag med 1100 liters kapacitet. En platta är 40 x 25 x 12 cm = 12000 cm3 = 12 liter. 1100 / 12 = 92.

det borde alltså gå in mer plattor än vad man får ta med inom lagens (maxviktens) gränser. flashg verkar ha rätt.

Angående ekonomin räknar jag på:
50 plattor X 60kr/st i Tyskland = 3000 kr
50 X 200 kr/st i Sverige = 10 000kr, skillnad 7000kr således att spara

7000 minus bensin 1000 kr + färja till tyskland 1500 kr = 4500 kr att spara. Ok detta förutsätter att man har en hög alkoholkonsumtion eller att folk man känner har det, men det är ju inte lagligt så det ska vi inte gå in på =)
ko
40
kohler
530d -11
Weelie: Jo visserligen är förtjänsten för sprit högre och den håller längre. Men man uppfattas nog lätt som langare om man har med sig... 3-400 flaskor hem?? =) Att blanda efter behov går ju.
Hyr/låna en släpvagn och ta med 2 vänner, så kan ni köpa ännu mer. Ni delar på alla priser, dvs. bensin, biljett osv.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Dom har bara fulöl på dessa billighetsställen, köp finöl på Systemet, och njut istället slipper du problemet, köra en massa onödiga mil, spar pengar och din kropp.....:-)
Ni
966
Nip
320i-04
Fick också som flashg flashback till Trafikmagasinet och testteam.

Här håller dom på och redovisar ointressanta saker som antal resväskor och sådant man får in, när det finns mer relevanta saker som flak öl!!!! ;)
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
"Ok detta förutsätter att man har en hög alkoholkonsumtion eller att folk man känner har det, men det är ju inte lagligt så det ska vi inte gå in på =)"

Vänta nu, sen när blev det olagligt att ha en hög alkoholkonsumtion?! Då får vi nog bura in ganska många... :D

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är inte olagligt att ha hög alkoholkonsumtion. Men om dina bekanta har det blir det dyrt att ständigt bjuda och då kanske man är lockad att ta betalt... Och då blev det olagligt.

Mvh Johan
to
112
tomb
BMW 318d F31
Problemet är nog inte hur många som får plats utan vad dina plattor öl kommer att väga? =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.