|
|
|
|---|---|
|
Jag har genom åren tagit hem ett antal bilar från Tyskland för eget bruk, och har erfarenhet både av att köpa från auktoriserade återförsäljare och från privatpersoner, och har aldrig haft några problem (mycket pappersexercis och korrespondens innan alla detaljer är på plats, men sedan har allt flutit på enligt plan). Men den här gången tänkte jag anlita ett transportföretag för att hämta upp bilen hos säljaren i stället för att själv flyga ned och köra hem den (har ännu ej fått någon prisuppgift för detta, men kan inte föreställa mig att det blir dyrare än att själv flyga ned, hyra bil, ta in på hotell, tanka och betala färje- och broavgifter hela vägen hem...). Jag känner säljaren personligen och kommer därför att ha betalat för bilen innan den hämtas upp, men exakt vilka åtgärder måste säljaren vidtaga innan upphämtningen? Skall han gå till sitt lokala Zulassungsstelle med vårt köpeavtal som underlag och registrera över bilen på mig innan upphämtningen av transportföretaget? Räcker det i så fall med köpeavtalet som underlag, eller behövs ytterligare dokument (fullmakt el.dyl.) med tanke på att jag inte personligen kommer att vara på plats (eller är köparens samtidiga närvaro ett absolut krav)? Behöver säljaren då å mina vägnar teckna en särskild exportförsäkring och hämta ut exportskyltar som sätts på bilen under transporten, eller behöver han inte göra något av detta då bilen kommer att transporteras på lastbil hela vägen till Sverige och det då är transportföretaget som står för försäkringen? Vilka handlingar skall han posta till mig så fort jag har köpt bilen och/eller han har registrerat ägarbytet? Serviceboken kan ju följa med i bilen under transporten, men "Zulassungsgsbescheinigung Teil I" och dito "Teil II" samt CoC-intyget antar jag att det är säkrare att han postar hem till mig med rekommenderad post direkt efter erhållen betalning/registrerat ägarbyte? Om det är någon som har genomfört en dylik procedur tidigare (eller har full kännedom om regelverket) vore jag väldigt tacksam för information om detta, så ingen av oss fastnar i några oförutsedda fallgropar... | |
|
Tar du bilen med transport på lastbil behöver nuvarande ägare enbart ställa av bilen på Zulassungstelle Sedan hämtar transportfirman den oregistrerade och oskyltade bilen hos honom inkl reg-handlingen och nycklar samt köpehandling som visar att du köpt bilen Dom kör sedan hem den till dig och den är försäkrad med deras transportförsäkring under tiden Finns CoC är det bra men det är inget krav för begagnade EU-bilar Jag har tagit hem flera bilar med Eurotransport i Örebro hit till Sthlm utan problem och då har alla nycklar och papper följt med i lastbilen Ett säkerhetstips för att skydda sig mot och kunna bevisa eventuella transportskador är att vid lastningen detaljfotografera bilen för att kunna visa på att en upptäckt skada då du hämtar bilen uppkommit under transporten Detta kräver dock att fotograferingen görs vid lastning så bilderna visar lastningen också Skriv eller fotografera även av mätarställningen då så ingen får för sig att "busköra" bilen |
|
|
Tack för svar! Fast är det verkligen så klokt att låta alla handlingar följa med i bilen om den skulle bli stulen? Nycklarna måste givetvis med så att transportföretaget kan köra på och av bilen från lastbilen, men vore det inte säkrare att säljaren postar "Zulassungsgsbescheinigung" direkt till mig -- eller har detta inte samma status som "Fahrzeugbrief" tidigare hade? Och räcker det verkligen för säljaren att bara avregistrera bilen hos sitt Zulassungsstelle -- behöver han inte lämna några uppgifter alls om att bilen har fått en ny ägare i utlandet? Fotografering vid upphämtning är ett bra tips, jag skall be säljaren ha digitalkameran redo när lastbilen dyker upp för avhämtningen! :-) |
|
|
Hej Säkerhet är relativt så vem du litar på mest är upp till dig Svenska bilregistret meddelar Tyska när bilen är inregistrerad här så inget mer behövs ALLA bilar hos bilhandlare i Tyskland är helt oregistrerade och "existerar" inte i något bilregister eftersom dom avregistrerats Så om dom senare säljs till en tysk och registreras i ett nytt regnummer i Tyskland, exporteras eller skrotas gör ingen skillnad |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.