|
|
|
|---|---|
|
Sitter och kikar lite på e36:or och främst på 325:an då dessa börjar bli lite till åren så undrar jag hur bilarna tål de mil de börjar komma upp i (20.000) de ligger ju ganska ok i pris men inget roligt om man får börja med att renovera för lika mycket, visst svårt att säga generellt men någon fingervisning finns de väl kanske? Vad ska man kolla på när man är spekulant? Är intresserad av att ha en som nöjesbil och till det kommer ju lite bankörning kanske.... inte alls insatt i bmw sen tidigare. | |
|
Står mycke läsvärt i begagnatguiden Länk :) |
|
|
E36:an M50 motorn är driftsäkra men allt hänger ju på hur den är skött. Mellan tummen och pekfingret så runt 15-20000mil så börjar bussningarna, stötdämpare/fjädrar, kamkedjespännare, vattenpump m,m börjar bli slitna. Inga jätte kostnader att fixa och det mesta går att göra själv. Har du tur så har den tidiagre ägaren redan gjort det mesta. Har själv haft en 325:a -94 och det är en trevlig bil. MVH |
|
|
40.000 mil ska inte vara några problem på en välservad motor. Tänk på att en 15-20 år gammal bil som gått mindre än 20.000 mil hör till undantagen. Speciellt BMW 3-serie skulle jag vilja påstå. Som vanligt ska du kolla på helheten, slitage i inredning, ratt, knopp, pedaler, mattor, insteg, bälten, lack, ägarhistorik, kvitton, serviceprotokoll osv, och inte på instrumetnet för det behöver inte stämma. Om det "känns bättre" med en bil med låga mil på mätaren trots att den gått dubbelt så är det var och ens ensak.... |
|
|
Min har gått 32000mil och den fungerar perfekt än. En M50B25 årsmodell -93 i en E36 så visst håller de bra. Är de som sagt bra skötta med olje/filterbyten så håller de nog väldigt länge. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ok, känns ju tryggt! Självklart är det ju hur den är skött som avgör men det får man ju ofta en känsla för när man ser den, just på stolar mm dock kan det vara lurigt om det är mkt utbytt. Men det känns som om man med lugn och ro kan börja kika sig om efter en bra e36:a iaf. F.ö finns det ac i dessa bilar och hur mycket soppa vill de ha vid normal körning? |
|
|
Klart det finns AC! (Dock ej som standard). M52 drar generellt sett mindre än M50. 323/328 (M52) har faktiskt ganska låg förbrukning jmf med andra bilar i samma klass/årsmodell. I 120km/h på motorvägen ligger dom på ca 0.75. |
|
|
Räkna med att du ligger runt liter per mil med en 325:a i blandad körning. Satsa på en 325:a årsmodell -93 eller nyare så får du vanosmotorn + en massa annan utrustning som normalt sätt inte finns på tidigare. |
|
|
flashg: Antingen kör jag som en tok eller så är de fel på min 328 för jag har nog aldrig kört den under litern, kör mycke motorväg. :) |
|
|
Då är det nog fel på din 328 eller så har du mycket tung gasfot. Jag har aldrig kommit över litern på min. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jonsson: Ja visst vill sexan ha mer sås om man gasar men i motorvägsfart med cruise controllen på 110-120km/h (varm motor och utan en massa gasande och omkörnigar) så drar dem måttligt med soppa, ungefär 0.75 lit/mil (absolut inte över 0.8 iaf). Det är min erfarenhet när det gäller både 323/328 med M52. Tycker det är mkt bra för en motor med en sådan slagvolym, samt årsmodell! Det är klart att snittförbukningen blir högre om du inte bara kör långkörningar förstås! Över litern låter mycket om det inte är automat, bara kortkörningar med kallstart samt att du bara kör i stan.... |
|
|
Han kommer ha bilen som nöjesbil och möjligtvis till lite bankörning, känns inte som att bränsleförbrukningen är jätteviktig =) Jag snittar på 1.2 liter, då kör jag endast i stan, ganska "dynamiskt" dessutom. 325an är en hållbar konstruktion, dock har jag nyss fått byta hela.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.