AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.511

Kupévärmare - erfarenheter?

An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Hej!

Dags för mitt första inlägg här på forumet :-)

Har funderingar på att låta installera originaltillbehöret "Kupévärmare" i min 520. Verkar smidigt att kunna komma till en varm snöfri bil, där det vanliga fläktsystemet används och som inte kräver en elstolpe. Ska ju gå att fjärrstarta också eller schemalägga med iDrive. Enda nackdelen verkar dock vara priset, ca 12000...

Ni som har kupévärmare eller vet mer, hur är erfarenheterna? Är det bättre att satsa på en Defa (värmer väl kylvattnet?) för halva pengen?

Så här står det föresten på BMWs site om värmaren:

"Värmer på vintern upp kupén till behaglig temperatur redan innan du startar. Den förvärmda kylcirkulationen skonar motorn och sänker bränsleförbrukningen under startfasen. Kan aktiveras via Control Display, ThermoCall och fjärrkontrollen. På samma sätt kan även kupéventilationen aktiveras."

/Anders
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Kom på en fråga till:

På BMWs hemsida ser det på bilden ut som om man ev. kan starta värmaren från en mobil (sms?). Någon som vet om det stämmer?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Fördelen med dieselvärmare är att du alltid har den med dig. Defan kräver ju en elstolpe, men är både billigare och (tycker jag) effektivare. Sen tycker jag 12kkr låter "för litet", har du fått det priset även för eftermontering?

Starta via mobil vet jag inte, men fjärren når några hundra meter. Själv trycker jag på knappen när jag sätter mig vid frukostbordet :-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Du hade rätt VillaRosa. 12000 kr är priset på BMWs hemsida, men det är bara materialet. Kollade med BMW nu och det brukar enligt verkstaden hamna en bit över 20.000 vid eftermontering.
Gulp, känns i saftigaste laget, även om jag vill ha...

Finns inget billigare alternativ att sätta in en dieselvärmare? Måste det vara BMW original?
J-
534
J-A
325i T -08
DEFA värmaren är en sk indirekt anliggningsvärmare. Mycket ineffektivt men bättre än ingen alls. Effekten är ca 300 W och det mest försvinner ut i luften.
Jag har min värmare mot oljetråget. På 520d ser det ut som den monteras lite högre upp på blocket.
Tänk på att inte välja en kupévärmare med omkopplingsbar effekt då inkopplingstiden måste vara lång.

J-
534
J-A
325i T -08
Menade naturligtvis att kupévärmaren bör vara försedd med två effektlägen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.