AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.000

Klocka vid serviceindikatorn visas

Jag kör en BMW 320 E46 och jag vet att det kommer behövas ett oljebyte om ca 700 mil på bilen. De senaste gångerna jag har startat den visas en liten klocka i serviceindikatorn - ovanför återstående mil. Jag har letat i manualen men inte hittat symbolen, vad betyder den? Indikation på att jag kan göra oljebytet redan nu eller att jag ska vara beredd när mina 700 mil är körda?

/ Hugo
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej Hugoni,

OM jag inte missminner mig betyder den symbolen just "kommande oljebyte". Hade det varit någon inspektion hade det stått "Insp. 1", resp "Insp.2". Inga problem alltså enligt min kännedom!

-Någon som har haft BMW längre än mig får gärna korrigera om jag säger fel nu:)

Mvh/Peter
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Sådant måste ju stå i instruktionsboken!
Vill minnas att klockan symboliserar att det är dax för byte av bromsvätska (?). Dess intervall är styrt av tid, och ej efter körsätt vilket är fallet med insp. I/II.

Korrigera även mig om jag har fel!

Mvh Henrik.
Jo symbolen finns med i instruktionsboken men inte i rätt sammanhang. Jag misstänker som Fredrik att det är något mer som ska bytas. Det lär väl visa sig när jag ringer till BMW idag.

/ Hugo
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Betyder att det är dax för bromsvätska, är väl varannan service eller vartannat år det ska bytas. Minns inte exakt, vet bara att samma lampa lyser på min bil och service är bokad inkl bromsoljebyte :-(
Yes, det är ett bromsvätskebyte som ska till. Ska enligt verkstaden bytas med två års mellanrum.

/ Hugo
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Varannat år ska bromsvätskan bytas. Så även kylarvätska. Klockan tänds när det börjar bli dags. Om du kikar i serviceboken bör du se att det gjordes för ca två år sen.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Tack VillaRosa. Ja enligt boken gjordes det för två år sedan lite drygt. Jag höll inte koll på intervallen och blev förvirrad när två serviceindikatorer lös samtidigt vid start. En för bromsvätskan och en för oljan.

/ Hugo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.