|
|
|
|---|---|
| Efter två bilar utan värme, undrar jag hur bensinvärmaren funkar i E39:an? Alltså är den bra? värmer den cupén eller bara motorn? drar det mycket soppa? hur långt räcker fjärren? hur kallt kan det vara? hur lång tid tar det att få bilen varm? kan man ställa en timer? är det stor risk att hela bilen brinner upp? | |
| Ingen som har några som helst erfarenheter av bensinvärmare? Jag har aldrig haft en bil med det alls så jag har inga erfarenheter. | |
|
1. Jotack, hyggligt 2. Njae 3. Ja, endast kupén 4. Ingen aning, skulle inte tro det 5. Ett par hundra meter 6. –273,15 °C har jag för mig 7. Beror på hur kallt det är ute, men en 30 minuter brukar den väl gå 8. Ja 9. Säkerligen :) |
|
| Hehe ok tack. Det sprider ju lite ljus. Vad är det som gör den inte så bra? Förutom att fjärren inte räcker till parkeringen och att bilen brinner upp? | |
| Det mest negativa är väl att den inte värmer blocket. Den är inte lika effektiv som en elektrisk kupévärmare heller. Det är iaf min spaning. Har haft fabriksmonterade webasto på både E39 och nu på E60, men de imponerar inte speciellt. Givetvis bättre än ingenting alls! | |
|
Den webaston som satt i min förra e39 540 värmde både motor och cupé. Funkade riktigt bra faktiskt! På min nuvarande diesel fungerar den minst lika bra. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Mjahapp, vad orättvist. | |
|
Som kupevärmare så är den mycket bättre än en elktrisk!!! Jag hadde en eftermonterad i min förra E34, den värmde både motor och kupe, då var kupeupvärmningen en sekundär funktion(den gikk först igång efter att kylvattnet nådde 30C. ) men motorn blev väldigt varm på en halvtimme. På en E39 (530d) så värms bara kupen, men står värmaren på en halvtimme så har motorn också börjat att bli varm. Kupen blir däremot fantastiskt varm på kort tid. i 0 til -5 så räcker 10-15 min för att all fönster skall vara isfria. Grunden til det är att den använder bilens egen fläkt och kanaler, så att luften styrs til fönster direkt och inte i ett fotutrymme som med elektrisk dito. Brandrisken är väl liten. det enda med E39 och webasto är att den verkar vara lite benägen att svikta efter 4-5 år, och då måste hela värmaren bytas då BMW inte säljer reservdelar til den.(eller webasto för den delen.) på min var den bytt 3-4 år sedan...... MVH Sakke |
|
| Den pajjar efter 4-5 år?? låter ju inte så bra. Jag antar att säljaren kommer att säga: ööh jag har inte testat den på länge men sist jag provade så funkade den, fast man vet ju aldrig med en så gammal bil.. :/ | |
| Har för en månad sedan en Webasto C Top i min 525a 03. Funkar kanon,köpte en beg som suttit i en likadan bil som blev till skrot,fästen och kablar passade perfekt men det tog en helg att montera.Den värmer motorn och har en egen cirkpump,ställer in klimatannläggningen på 24 grader,kupen är varm på 20 min. Fjärrkontrollen är en radio sändare går cirka 1 km beroende på terrängen. Dock drar den en del ström så ett frächt batteri är ett måste. Kör man korta sträcker behöver man ladda batteriet ibland. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.