|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. På min gamla E34 har halvljuset lagt av på passagerarsidan. Jag har så klart provat att bytt lampan, men det hjälpte inte. Jag satte nyligen (2 veckor) i en 100W lampa och har i efterhand förstått att det kanske inte var så bra, pga ljusmodulen inte pallar för detta. Kan det vara den som har pajjat? Det är ju bara ena sidan som slocknat, och isåfall vart sitter den (bild kanske)? Dessutom så vet bilen att lampan inte funkar innan man har tänt ljuset. Minns att på fars gamla e30 var man tvungen att bromsa för att släcka bermslischt varningen, men mina kanske är nyare grejjer :) | |
|
Ljusmodulen i E34 bygger på några reläer inlödade på ett kretskort. Brukar sitta som en modul tillsammans med säkringar och reläer i motorrummet om jag minns rätt. Lödfel är inte ovanligt i dessa ljusmoduler, och om man överbelastar så kan t.ex reläkontakter bränna och lödningar värmas upp/glappa. Du har kollat säkringar osv? FP |
|
|
Säkringarna är kollade (och hela). Det finns ingen som vet mer exakt vilken av lådorna som är ljusmodulen? |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, det är den stora svarta boxen i den så kallade "front power distribution box" (lådan på vänster sida i motorrummet). Länk Du har dubbelkollat så det inte är ett så simpelt fel som kabelbrott precis vid kontakten till halvljuset? De har en tendens att gå av precis intill kontakten (min gjorde det för inte så länge sen). |
Den svarta boxen går under namnet LKM (Licht Kontroll Modul). |
|
Tackar för bilden! båda mina boxar är svarta. Jag har rusktat om en del i kabelhärvan, men kan ju prova lite till. Felet kom efter att bilen varit avstängd... |
|
Den lilla boxen i mitten (som är gul på min bild men svart hos dig) är CCM (Check Control Module) och skall inte påverka halvljusets funktionalitet. Tror också mest på fel i LKM:en, men ville bara att du kollade andra möjligheter också. Ruska om och ruska om :-) Men såg kabeln hel ut precis intill vid kontakten till halvljuset eller var den av? |
| Hehe av? glapp kanske, men så skelöggd kan jag väl inte vara? :) Skall kolla ordentligt i ljuset senare idag. | |
| Faen, mudulen såg hel o fin ut.. måste vara brott någon annanstans... | |
| Modulen går oftast sönder där de stora externa kontakstiften är inlödda i mönsterkortet. Det kan vara besvärligt att se. Kontrollera gärna en gång till. | |
| Det blir alltså hårfina sprickor i lödningarna runt stiften. | |
| Jag lödade om alla stiften på reläerna och lite annat, krävs tränat öga för att dåliga lödningar precis som ovanstående talare. Ingen kompis LKM-box som du kan låna och prova? Hade fel att båda slocknade och ibland bara den ena. Några små slag på LKM fick dom ofta att tändas (blev räddning en gång mitt i natten på motorväg). | |
| Mmm nu skulle jag nästan själv säga att jag har ett tränat och noggrant öga, men jag skall prova att mäta lite dårå. | |
|
Kan vara ganska svår-mätt också, skulle nästan behövt megaohmmätare men då pajjar nog det mesta. Nästan lättare att bara löda om alla suspekta ställen. (Jag har letat dåliga lödningar på heltid under 5 år men missar dom ändå ibland) :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.