|
|
|
|---|---|
|
Min bil har börjat låta lite mysko från bakhjulet. När man kör sakta så hör man ett skrapande ljud. Trodde först det var drivaxeln men inte enligt meken. Han trodde hjullager eller bromsar. tips? fyrhjulsdrift är roligast! | |
|
Jag tror också hjullager eller bromsar. Kolla bromsarna först. VINNOM ÄCKS JUST PASSED YOU |
|
|
Glömde skriva att jag bytt fälgar till annan inpressning så hjullager är inte osannolikt. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
När du ska kontrollera lagret, av vad jag har förstått så finns det i stora drag två sätt... ena (som tydligen används t.om på BMW-verkstad) är att hissa upp bilen och rycka lite i däcket?!! Om lagret är trasigt eller håller på att gå sönder så blir det tydligen lite glapp.... det andra sättet är att plocka ner skiten för att titta.... och sägas ska att det inte alltid blir glapp för att lagret går sönder... Jag lämnade in min bil till aukt bmw-verkstad när jag börjat få missljud.... hämtade bilen och dom sa "näääeee det är inget fel på den"... och tyckte att missljuden kunde bero på fälgarna! Så jag bytte fälgar... men självklart var ljudet kvar... lämnade in på en annan verkstad (icke aukt bmw) och dom plockade isär den och såg direkt att lagret var slut.. Så se för guds skull till att det kollas riktigt på en gång. Gick btw på ca 1500:- att byta lagret på den icke aukt verkstaden. |
|
| Om det inte framgår så vill jag framhäva att bmw-verkstaden alltså hade hissat upp bilen och ryckt... och sen tagit en jävla massa pengar för att konstatera att det "inte" var något fel. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla så att inte bromskölden ligger och skaver emot, de kan rosta sönder i fästet och kan då komma ur läge. Om det är hjullagret, så kan du till o börja med hissa upp bakhjulet,ta tag i upp och nedkant på hjulet och vicka, har du ett rejält glapp där så kan det vara lagret. MVH Hasso |
|
Hjullager kollar man genom att frilägga det hjul man skall kontrollera. Man snurrar till hårt på hjulet och lyssnar från navet. Funkar till 100% för mig med stora ÖRON. : ) Fabrikspressade lager, vilket det sitter till 95% på BMW, blir ej glappa när de blir dåliga utan de bar låter! Koniska lager blir glapp. Det förståss om ett tätt lager blir helt slutkört så blir ju även det glapp men då är det inget tvivel om att det är lagret som det är fel på. Låter ungefär som en mjölkvarn från tidigt 1800-tal. : ( Testa att svänga kraftigt åt det ena hållet. Om ljudet blir mindre ev tystnar helt då du svänger höger så är det ett lager på höger sida och v,v. MM |
|
|
Ett tipps till kan vara att om du nu har bytt fälgar, att bulten går djupare i navet och ligger emot handbromsbackarna? Råkade ut för det idag på en Merca. Om nu inte handbromsen på din bil är en excenter skruv som trycker som vanliga oket på klossarna men jag tror inte Bmw har några sånna? MM |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.