|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Tjena, bytte bensinpump här om dagen och nu är bilen svårstartad. Felet ligger antagligen i att soppan inte kommer fram direkt utan man måste låta startmotorn gå ett tag. OM jag vrider nyckel så pumpen pumpar upp lite ca 3-5 gånger startar den utan problem. Hur fixar man detta problem? Har alltid vart så att bilen startar direkt innan pump bytet. Mvh Hardrox. | |
|
Hej Har du även bytt bränslefiltret? 628csi |
|
| Yes, bytte filter i samma veva! | |
|
Ingen som har en ide? Tack |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ingen direkt bra idé och jag får ingen direkt logik i det - men du kan iallafall dubbelkolla om du vänt bensinfiltret åt rätt håll (lätt att vända fel - jag gjorde det när jag bytte mitt - men berodde delvis på att det gamla satt felvänt). |
| Ska göra det sen :), mvh hardrox | |
|
har samma prob. på min -89:a. funderar på om backventilen vid pumpen i tanken är lite trött och tappar tryck när bilen står en tid. MVH Roger |
|
|
Sitter filtret åt rätt håll är det nog den troligaste förklaringen. FAF |
|
Har faktiskt liknande problem, har haft det snart i 10 år men aldrig lyckats lösa det. Inte ens en total renovering av motor somt kringkomponenter ändrade på beteendet (hade hoppats att det skulle försvinna men det gjorde det såklart inte). Ja, vad är det som gör att allt bränsle inte rinner tillbaka? Bränsletrycksregulatorn på fuelrailen står väl för en del - antar jag? Men finns det en backventil vid pumpen också? Intressant! |
|
Länk kan ha fel men har fått för mig att nr 15 är en backventil. någon som vet med säkerhet? MVH Roger |
|
|
elbing Den står som dämpare alltså tryckutjämnare.Nr 12 är en backventil Länk 628csi |
|
|
Kan var läkage i förskruvningar och slanganslutningar vid pumpen som är i tanken som man inte ser som är orsaken. 628csi |
|
|
Antar att felet ligger inne i tanken då? Kanske får ta min tid någon dag och öppna upp och felsöka lite kanske något synligt som är knas :) Mer teorier uppskattas, alltid bra att ha ett par i åtanke när man börjar :) TACK |
|
|
628csi Oj läste fel på sidan :S, men en otät backventil borde kunna ge upphov till tryckfall => göra motorn mer svårstartad. |
|
|
Är ute i garaget idag, plockar ut allt och ser om jag ser något uppenbart. Återkommer lite senare :) Mvh Eduard |
|
|
Har fått ut allt och ser inga direkta fel. Har en bild här på hur det ser ut: Länk Något måste ju vara fel det måste ju vara pumpen eller något runtom eftersom felet kom efter att jag bytt pumpen.. |
|
|
Slangarna nya?. böjt på slangarna för att se om det kan vara liten spricka? 628csi |
|
|
Det har jag inte kollat, kanske lika bra att byta slangar och prova p[ det settet? |
|
| Undrar lite, tappar den trycket oavsett om det är retur eller slang från pump som det är spricka i? Har inte öppnat än men kom på att när jag skulle lossa slang från gammal pump fick jag ta i jävligt hårt med diverse verktyg. Finns changs att det vart ett minimaliskt hål i den då. Har inte tid med det i helgen så får göra det på måndag. | |
Min är alltid trögstartad varje morgon. Så vad jag kommer att göra är att innan jag startar den imorgon är att overrida bränslepumpsreläet och köra bränslepumpen ett tag. Sen ska jag prova att starta motorn. Går den igång lättare så handlar problemet med bränsletillförseln. Om det inte blir någon skillnad är problemet något annat. |
|
För mig blir den i alla fall svårstartad alltid, bara den får stå en stund :P Har i alla fall kommit så långt att jag har ett par alternativ att gå efter. Första jag tänkt göra är få tack på en backventil 8mm anslutning ( MYCKET tacksam om någon vet vart jag hittar), kolla igenom slangarna inne i tanken om någon fått sig en spricka när jag vart där och härjat. Möjligt att om det inte funkar efter det att jag byter mitt nästan nya biltema filter till ett nytt bosch filter. Åter igen, hade vart underbart om någon visste någon affär / internet sida som har en backventil 8mm till bensin. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.