AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
961

Litet missljud M3 E36 3,0

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Hej

Tycker jag hittat ett litet miissljud i motorn på min M3 E36 3,0 från 1994, eller så är det normalt, bara att jag inte tänkt på det innan...!?

Misstänker att det har att göra med kamkedjan då det verkar komma från framdelen av motorn.

Är som ett litet hårt kedjerassel, inte så mycket, kanske är det normalt !?

Hörs tydligast om man varvar till lite försiktigt, när varvet sedan kommer ner på normalt tomgångsvarv igen, så är det som allra tydligast under några sekunder, sedan avtar det igen.

Känt problem som bör åtgärdas !?

Någon som har liknande erfarenheter, och vad ska man göra !?

Är det också andra saker man bör tänka på med denna motorn, har idag rullat snart 15.000 mil.

Ska enligt planerna köra på Mantorp på lördag och hoppas förstås att man inte ska behöva ställa in....

---
Mvh ///M artin

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Det är svårt med ljud men då jag plockat lite med vanosen det sista kan jag tala om vad jag lärt mig.
Vissa vanosenheter börjar rassla när de har några år på nacken. Detta beror tydligen på att lagerpassningen börjar bli sliten vilket gör att "drevet" kommer lite i svängning vid vissa varvtal vilket ska låta som ett rassel.
Det du beskriver låter som att det skulle kunna var det.

Finns en firma i usa, drvanos.com som renoverar Vanosen till ett schysst pris.
Är du lite händig själv plockar du ner Vanosen och byter lager... Tror att drvanos bearbetar axeln och sätter dit ett annat lager med lite tightare passning som ska hålla bilens livslängd ut...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej!

Har försökt att få bort lagret i vanosväxellådan men det går inte. Försökte med ett don samt värmde ändå på axeln så det skulle gå lite smidigare men icke.
Tänkte shimsa lite så spelet blir mindre, på så vis borde man få bort ljudet. För man vill ju inte köpa ny låda för 10 000:-.

Om någon fått bort lagret är ni välkomna att komma med tipps!
Mvh
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Har du kollat glidskenor och kamkedjespännarens funktion? Är spännaren lite för slapp borde det ju kunna skapa lite oljud...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.