AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.857

BMW 328i - Rätt bil för mig?

Sida 2 av 2
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Golf III är ett otroligt lyft jämfört mot de äldre golfarna, rekommenderas!

Kollar du på 80-talare så är 5-serie E28 billiga att försäkra, hellre den än Golf II. Länk

______

Foto Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Tillägg: Det lönar sig verkligen att kolla runt mellan olika bolag. Vesta och Atava brukar vara billiga för yngre personer.

______

Foto Länk
Okej jo atava är GRYMT billiga ibland flera tusen lappar billigare än andra låter nästan FÖR bra för att vara sant dock ;)
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
jag betalar dryga 4800:- i halvförsäkring helåret för en 316 -97, jag är 23 och körkortet är 9 månader :) Folksam.
Oj det var inte dyrt :). Men verkar som att morsan börjat ge med sig med att ha bilen på sitt namn när hon såg kostnaderna för mig ... så nu är det bara att hitta en bra bil också.
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Jag hade en 328 -00 på mej var 21 år då kostade en helförsäkring på mej 1100:- i månaden hos atava tycker det är svindyrt att ha bilen på mej men blir ännu dyrare om man smäller och inte får ut nån ersättning.
Jo men kommer ändå sätta den på morsan då vi bor under samma tak än så länge så de kan lika gärna vara att jag lånade bilen av henne om man skulle krocka ... men när man flytter hemifrån skriver jag bara över den.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Kolla även på 323 eftersom jag har för mig att försäkringskostnaderna skiljer något. Inte så jättestor skillnad mellan 328 och 323.
ok ska göras :)
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Mitt tips: köp en bil som inte är "värd" att mer än delkasko/halvförsäkra.

Var den gränsen går är ju upp till var och en att bedömma såklart. Men är väl oftast vagnskadan som drar iväg. Den ter sig ju lite "onödig" på en tidig E36 eller sen E30 för 15-30kkr.

Efter de historier man läst skulle jag starkt avrekommendera att använda mor/far som "målvakt". Kan betyda att du står och betalar för en vagnskadeförsäkring som du i slutändan inte har någon nytta av ändå.

ja jo men jag tänker inte betala 16,000kr för E30 heller ... och om inget händer med bilen så jag slipper ta det via försäkringsbolaget så kan jag lika gärna sätta den på morsan för 3,5k varje år istället för 16k det känns oerhört onödigt då betalar jag hellre skadan själv vid tillfället om det skulle vara så ...
Om inget händer med bilen så räcker det ju med trafikförsäkring. Sätt den på dig själv enbart trafik, kör med huvudet, och så lägg undan lite pengar fall i fall något skulle hända.
Mm har funderat på det också!. och det lutar åt det ... bereonde på hur mycket en E30 kostar på mig med bara trafikförsäkring jag menar om det kostar 4500 och halv kostar 3500 på morsan så är det ganska självklart men om det är ungefär samma pris så ... dock om jag väljer en E30 kommer det bli svårt att reparera dem? t.ex om den inte går igenom på besiktningen och jag lämnar in den till bilfixaren i stan eller MECA, mekonomen eller liknande kommer det då kostar mycket pga dessa delarna är svåra att hitta pga det är en gammal bil? eller blir det billigare att reparera en E30 än en ny 328i?
Ka
71
Karlborg
328i -96
Tjenare jollan!

Jag äger en 328 e36 och den kostar mig ca 9000 i helförsäkring/år och då andvänder jag mig av Atava (www.atava.se), på bmw skulle dom ha 18000 hel/år och samma på länsförsäkringar. jag har haft 3 bilar där och dom har alltid vart mycke billigare än alla andra. jag är 21 själv så vi borde få ungefär samma pris tycker jag.

/mvh karlborg
Okej ja 9000kr för hel är BILLIGT ska kolla lite mer på atava, finns en del som klagar på dem på garaget bl.a. Men nu är man lite inne på 5-serien (520,523,528, osv) dock har många av dem gått långt 20k+ men de är lite billigare att köpa sen så kanske de är dyrare i drift inkl reperationer. Men jag står fortfarande ungefär i mitten av vad man ska välja Hmm 3-serien eller 5-serien. 5 serien är ju oerhört stor o rymlig vilket jag egentligen inte behöver och skatten lär vara dyr + soppan. Men en 320i känns bäst för mig just nu :), även fast att polarna säger till mig att köpa en 328 ... de säger att 320 är en skit slö bil och de där extra 20k är värt pengarna.

Men jag får se de kanske blir en 328 iaf men vill kunna ha den en väldigt lång tid 5+ år är väl målet så gärna så lite reperationer som möjligt så får försöka hitta en tant körd 328 isåfall ;) inte lätt o hitta men
Happ var o köpte en BMW 528i körd 16500mil fick den för 40 tusen vilket jag anser ett bra pris. Helt original så inga m-paket eller så ingen skinn inredning men det ska jag fixa snart :). 6an låter verkligen grymt gött!, två ägare varav båda medel ålders gubbar den var alltid servad hos BMW själva tills att jag köpte den.
Bilder? Vilken årsmodell blev det?

Utrustning? Färg?
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
hehe jag har följt tråden så lite bilder och mer info vore roligt :)
Bilder !
Hur löste du det med försäkringen sen ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.