AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.855

BMW 328i - Rätt bil för mig?

Sida 1 av 2
Hej!

Ja nu är man påväg att köpa sin första bil och jag är grymt intresserad av en
328i från 1998 - 2001 som gått runt 12-18,000 mil. Och en summa på runt 45-65 tusen. Har sett en hel del "guldklimpar" på blocket osv. Har även funderat på 318i, 320i även fast att dessa bilar kan uppfattas som väldigt "tråkiga" bilar så är det ändå min första bil så har jag inga speciella krav dock har jag aldrig någonsin kunnat tänka mig att köpa en 5-10kkronors bil typ volvo 740 eller liknande typisk första bil. Utan om man ska köpa bil ska det vara redigt redan från början och då självklart BMW!.

Men så kommer ju den eviga frågan om denna bil passar mig mest på det ekonomiska planet.

Och just detta är det jag undrar om dessa bilar är föööör dyra att äga om det nu skulle bli att man köper en. Just nu är jag på god väg att få ett jobb med hyffsad inkomst för att vara 19 åring med gymnasial utbildning (IT-Tekniker) räknar med att få ut 10-12,000kr med dragen skatt.

Så ni kanske förstår varför jag kollar på en 318i och 320i då de har mindre motor och då förmodligen mindre fel eller kanske billigare fel, men som jag hört gäller det att hitta en bil som är välskött speciellt när det gäller BMW.

Men med en inkomst på 10-12k ut i månaden klarar man av att äga en 328i då det är den jag är mest intresserad av pga motorn? Och då självklart kunna flytta hemifrån med en sådan bil? Försäkringarna + skatt ska ju vara rätt feta på dessa bilar när man är så ung som jag har förövrigt inget shopping bereonde eller liknande haha ;). Så mina utgifter är väldigt små sålänge man bor hemma. Eller kommer jag få lägga mycket av lönen på bilen?

Vad ska man ta om det reder ut sig? halv/hel försäkring? Vad kostar denna/dessa bilar i GENOMSNITT för en en person under 25 per år med rep + bes + skatt + försäkring etc (med förutsättning att man hittar ett bra ex.)
nere i lilla skåne? EJ MALMÖ bor på landet.

Ge mig lite exempel på folk som har någon utav dessa bilar som är i samma ålder som mig så att jag har lite att förbereda mig på.

TACK på förhand!
Jag hade nog inte köpt en 328i om jag hade en lön på 10-12 efter skatt och tänkt att flytta hemifrån. Försäkringen kan mycket väl överstiga 20.000 kr per år för en 19-åring nästan oberoende av bosättningsort.

Sedan är underhållet inte gratis heller med tanke på hur gammal bilen börjar bli.

Överlag hade jag nog försökt att satsa på en E46 efter 2003 för att vara säker på att slippa de dåliga bakaxelupphängningarna som de tidiga modellerna drogs med. Inte kul att köpa en bil för att sedan upptäcka att hela bagagerumsgolvet håller på att spricka. :) Lycka till!

mm dock om man inte har råd med en 328i så varför ha råd med en E46 -03? ;) låter väldigt ologiskt då det är en mycket nyare bil etc
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ta ett regnummer på en intressant bil (den måste vara svensksåld) och mata in det här så får du försäkringskostnader från flera bolag samtidigt: www.compricer.se/forsakring/bil

--------------------------------
//Lövet
Oj tack perfekt ! :)
oj helv... va dyr den blev!!! Men tack för hjälpen. Med halv försäkring skulle den kosta 20,500kr med BMW original försäkring
Jollan: Kommentaren om 2003:or var mest för att informera dig om E46 modellen och dess svagheter.
Okej!. Länken Andreas skickade var "bra" dock funderar jag fortfarande varför en volvo 740 -91 kostar mig 6031kr från länsförsäkringar! det är ju helt sjukt och sedan skatt på det. Provade rätt många olika bilar ex en SAAB 9-3 -02 med den minsta motorn på cirka 150hk den skulle kosta mig 8200kr med HALV försäkring om jag sedan provade och ta den på morsan som är född 65 så skulle den bara kostar 2800kr alla siffror har jag tagit från länsförsäkringar då de kändes mest "seriösa" eller iallafall de man känner till mest av de som var bland de billigaste bolagen.

en BMW 318i skulle kosta mig 9200kr. Hade verkligen ingen aning om att det var såå dyrt att köpa bil i min ålder.

Eller kan detta stämma?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det stämmer alldeles utmärkt att det är dyrt att försäkra. Anledningen är enkel, det är inte bilarna som är dyra att ersätta utan faktumet att en 20 åring som blir handikappad kostar flera miljoner att försörja framöver. Det är alltså inte bilens värde som avgör försäkringspremien utan hur stor sannolikhet det är att den är inblandad i en olycka.

Skriver du bilen på morsan riskerar du att inte få någon ersättning alls. Bor du inte hemma längre så är det extremt stor sannolikhet att försäkringsbolagen blir misstänksamma om sonen smäller mammans nyinköpta BMW.

//Lövet
Jo visst det är absolut sant när man tänker efter men det känns fortfarande som att man knappt kan ha någon bil alls, jag vet att det inte är så men nu menar jag dessa bilarna som är lite mindre tråkiga än att köpa en toyota prius eller liknande. Men de flesta bilar jag har kollat på ligger runt 7-9kkronor oavsett så det är där det ligger.

Dock tror jag att detta får ligga på is ett tag då man ska ha ett ganska stabilt jobb vill inte köpa drömbilen och behöva sälja den efter något år pga uppsägning :P
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det kostar att ha en bil och det är ingen rättighet på något sätt att åka vilken bil man vill. Tyvärr verkar många yngre tro detta och skenförsäkrar bilarna istället. Du verkar dock vara mycket förståndigare än så vilket känns skönt att se.

Man kan ha mycket kul i en billigare bil också, allt handlar inte om att det ska gå fort. Det är friheten att kunna åka dit man vill när man vill som är lite av grejen också i yngre år.

//Lövet
Visa användare
61
jimmy joose
BMW 520d -07
BMW X3 3.0d -07

Jag har en egen teori till dom höga priserna för yngre förare...
Jag tror det blir lite fel på försäkringsmarknaden. Fram till när jag va 25 hade jag mina bilar reggade på mamma. Var och varannan som jag känner har gjort samma sak.
Kvar blir många av dom vars föräldrar med säkert stor anledning inte litar på att deras barn kör som folk. Dom får därför försäkra på sig själv, och smäller förr eller senare. Statistiken visar till slut att orimligt många unga inte kan köra bil, och priserna skjuter i höjden.
Men vad jag har förstått så har försäkringsbolagen på senare tid blivit hårdare i de fall någon är med om en olycka i sin mammas bil. Så att så småningom kanske prisbilden jämnar ut sig lite.
Andreas det du sa om att man kan ha lika roligt i en billigare bil jo är ju så att man gillar äldre BMW typ 325i E30 och liknande 89-90 års-modell hittade en på blocket som var ganska billig för min plånbok på inköpet som dessutom verkar vara i grymt fint skick i lack, ny skinninredning, motorn nyrenoverad, ny bes UA, ny skattad den ser förövrigt enormt fräsh ut och har bara rullat 19,000.

Låter ju skit bra i mina öron så då knappar jag in regnumret på compricer och får upp att den kostar 20,000kr i försäkring!! från BMW Original försäkring på halv försäkring. Detta kan ju inte stämma ... eller kan det de? den är ju från 89. Eller detta är något man bara får acceptera?. Eller måste man ringa upp ex länsförsäkringar om ett exakt belopp då länsförsäkringar inte ens fanns med på listan.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det kostar mycket att försäkra bilar i din ålder. Inget att göra åt saken. Ringer du till alla försäkringsbolag får du nog ner priset lite men du betalar nog bilens värde 1 gång per år ändå.

Jag är förvånad att detta kommer som en nyhet för dig, tycker någon i bekantskapskretsen borde påpekat detta för dig tidigare.

Mvh Johan
Jo alltså den i släkten är intresserade av bilar o så men de är lite äldre 50-60 och på deras tid var det kanske inte så dyrt att försäkra sina bilar de säger bara att det är "dyrt" med försäkring inget mer då de själva bara sätter hel försäkring sedan bryr de sig inte om vad det kostar :P. Sen så har de väl inte ens tänkt tanken att jag ska köpa bil redan hehe. Men okej ja då får man väl acceptera att det kostar mycket oavsett vilken bil man tar. Vilket betyder att då kan jag lika gärna köpa en nyare bil och betala samma försäkring som för en gammal.

Då tydligen så kan vi ungdomar inte köra några bilar bra alls haha ;)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du kan i allra högsta grad påverka premien genom att välja rätt bil.

Gå ner i motorstorlek så ska du se att det blir billigare. Kolla tex 318iS e36 eller en 316, 318 e46.

Det är inte bara försäkringen som kommer bli billigare utan även driftskostnaden i övrigt.

Köper du en biligare bil kanske du kan klara dig med enbart trafikförsäkring?

Jag skulle nog personligen inte köpten 328 med din budget, du kanske har råd men får nog försaka mycket annat istället.
jag tar en 318,316 de kostar fortfarande mig 9200 från länsförsäkringar och ännu mer från BMW original försäkring ...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som jag skrev ovan. Det är inte priset på bilen som avgör försäkringspremien utan hur stor sannolikheten är att du råkar ut för en olycka. Även "gubbiga" bilar som Volvo 740 och 240 har relativt höga premier just för att de lockar ungdomar som ska ut som sladda.

Man måste titta på "tråkiga" bilar såsom Polo, Golf, Corolla, Mondeo, Mazda 626 osv som nästas enbart körs av äldre för att komma ner i premie.

//Lövet
Mmm sant men fan coolare o åka buss då haha ;)
Tillräcklig gubba bil? Länk Kostar mig 5200kr från länsförsäkringar
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Tycker inte alls att en Golf är gubbig eller tråkig. Säkert billig att försäkra också.

Men däremot en Toyota av alla slag :) bara min åsikt iaf....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.