AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.419

Motorvärmare - vad/vilken är bäst?

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hej.
Vet någon här vart jag skall vända mig för att få motorvärmare och kupévärmare installerad i mina två BMWs?

Jag har tummen mitt i handen, och vill hitta den mest pålitliga lösningen samt den mest prisvärda lösningen.Dessutom skall det helst vara i Sthlms området.

Jag har tidigare haft flertalet bilar med bensin/diesel värmare installerat - men tror att kostnaden för att eftermontera en liknande lösning ej håller mot funktionen en sådan lösning innebär.

Jag har försökt att söka, men min sökfunktion funkar ej.

Hej.
Du har 2 alternativ som jag ser det,antigen en kontaktvärmare eller Bensin/Diesel värmare som Du påpekat i Din tråd.
Funktion kontra användbarhet är det som påverkar Ditt beslut så här är mitt råd..
Kontaktvärmare = EL Möjligheter.
Bensin/Diesel Värmare = Möjligheter oavsett var bilen står parkerad.

Eftermontering av Bensin/Diesel värmare är svindyrt så detta ligger i fatet redan från start så att säga.

Kontaktvärmare ( om Din bil är av nyare årsmodell ) är enkel att montera,men en verkstad brukar ta runt 4000 kr för att färdigmontera MVG så det är ett billigare alternativ helt klart.
Problemet är att Du är beroende av EL-anslutningar för att ha den möjligheten att värma upp Din pärla.

Hoppas detta hjälper Dej i din beslutsvånda.
Lycka Till..
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har en elstolpe hemmavid, så alternativet med el måste ju vara det mest ekonomiska.

Så det får bli det alternativet.

Jag talade med BMW idag, och det skall ha 5500kr/bil för att installera DEFA. det måste kunna gå att lösa billigare än så?
Är det någon prisskillnad beroende på vilken bil man har?

Ingen här på forumet som ska montera detta åt mig för en flaska sprit. ;-)

/Andreas
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Enbart delarna kostar strax över 3000:- så det lät ju inte som något ockerpris tycker jag. Har precis köpt till min bil och tänker montera det själv. Det brukar gå på ungefär 2 timmar om man är nogrann och har gjort det förr.

Jag skulle inte ta åt mig jobbet för en flaska sprit ;)

Mvh Henrik
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
OK, om delarna ligger på den nivån - då är ju inte 5500 så blodigt. Körde inte BMW ngn kampanj med motorvärmare för nåt år sedan? de kanske kör det i år igen?

/A
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Kul, nu fick jag reda på att DEFA ej har någon motorvärmare till min 335xi. Jag pratade med meken på Mekonomen, och de hade kontaktat BMW - de kunde inte heller lösa det.

Räcker det att man bara monterar kupévärmare, det är ju egentligen den funktionen jag vill åt.
Man kanske kan montera grenledningssatsen och motorvärmaren senare?

/Andreas
Kolla på www.meca.se om dom har
På www.calix.se verkar dom ha för 330xi i alla fall och det är typen man sätter på en befintlig kylarslang och inte kontakttyp
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
På meca.se så får jag fram 2 paket för 335 e90, borde ju inte vara nåt som skiljer till min e91 - kan ju inte vara fyrhjulsdriften som gör att det inte funkar?

Jag har begärt in lite offerter nu iaf på installation av bara kupévärmaren, så får jag koppla på motorvärmaren senare. Vi får se vad verkstäderna säger.

Har du manuell eller automat? Finns en Defa kontaktvärmare för 335xi med automat.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har manuell. Varför är det skillnad på automat och manuell när det gäller motorvärmare?
Kan vara för att det finns fler kyl/oljerör i motorrummet som kan vara i vägen
Jag har inte en aning om varför det finns för automat men inte manuell. Kolla på passnings guiden som finns på Defas hemsida så ser du själv. Annars får du väl ta kontakt med Defa själv, och höra med dem.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Ha ha.. idag när jag satt och igenom menyerna på min Idrive - så upptäckte jag att jag har bensinvärmare i min bil.

Vilket pucko kan man nästan säga till sig själv ibland..

/Andreas.
Håll till höger eller gasa.
HA HA HA, det var riktigt bra det! En blivande klassiker, tack för att du bjöd på den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.