AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.234

Kablage längs vänster gångjärn 540 E39

Sl
49
Slettenmark
535D Touring E61 -09
Stereon, navigatorn, spolarmotorn bak och torkarn bak funkar inte på min 540 E39. Verkstan lagade 5 kablar vid höger gångjärn på bakluckan, men felet kvarstår. Vet någon om spolarmotorn och torkaren bak går i vänster gångjärn? Stereon, vav, torkare och spolarmotor går alla på samma säkring, nr 43 tror jag. Misstänker kortis i något kablage i gångjärnet eftersom just denna säkringen gick varje gång jag öppnade bagageluckan. Vet någon vilka kablar som går i vänster och höger gångjärn? Mycket tacksam för svar!

Slettenmark
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
På vänster sida går kablarna till värmetrådarna, iallafall på E34.
Sl
49
Slettenmark
535D Touring E61 -09
Stort tack för tipset, det är säkert samma på E39 kan man tro.
Tack igen!

Slettenmark
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Torkare och spolare går på höger sida på E39.
Sl
49
Slettenmark
535D Touring E61 -09
Hej Gusse! Mycket stort tack! Vet du färg på kablarna också? Sitter spolarmotorn för bakrutan fram i bilen, eller sitter den bak? Hälsnignar Jesper

Slettenmark
gu
159
gusse
320i Touring 2009
12V spänning från säkring 56 i säkringshållaren höger bak går med röd/vit kraftig (3 mm2?) kabel till torkarmotorn bak.

Från torkarmotorn bak går en blå kabel fram till spolarmotorn som sitter vid höger framhjul. Närmare bestämt bakom hjulet, bakom innerskärmen.

Där sitter på min bil 3 spolarpumpar och behållare. De tre pumparna är från mitten av bilen och utåt: bakrutan, vindrutan, strålkastare. På den innersta pumpen sitter en kontakt med blå och brun kabel. Det är samma blå kabel som kommer från torkarmotorn bak. Spolningen går alltså via torkarmotorn. Jag kunde verifiera att min spolning fungerade genom att byta kontakt med vindrutespolaren och spola.

Kan ju inte garantera att det är likadant på din bil eftersom årsmodellen skiljer.

Jag hade trasig torkare och spolare som jag felsökte och lagade. Det var brott på röd/vit kabel.

Det finns åtskilliga trådar i detta ämne om du söker.

Säg till om du behöver mer hjälp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.