|
|
|
|---|---|
| De senaste 2 veckorna har det kommit en unken lukt från klimatanläggningen Det luktar mest någon minut efter jag startat bilen men det luktar en bra stund efter också. Vad beror det på? Jag får för mig att detta uppkom direkt efter att bilen var inne på service. | |
|
Du är inte ensam. Har samma problem sedan bilen var drygt ett år. Risken är väl att det beror på konstruktionsfel eller fel materialval då det verkar vara ett vanligt förekommande otyg? Finns massor av trådar kring ämnet på Autopower. |
|
|
Hade samma bekymmer med min bil på våren när bilen var ett år gammal. Först tyckte BMW att man skulle rengöra luftkanalerna och att jag skulle betala för det. Då lukten av gammal strumpa blev mindre och mindre avbokade jag rengöringen. Vid första servicen den våren bytes kupéfiltret och sen dess har det inte luktat något alls. Det är nu två år sedan. En teori jag har om anledningen är att någon dränering varit blockerad så att fukt hållit sig kvar i kanalerna och att man rensade detta vid verkstadsbesöket. Men det är som sagt bara en teori. M v h |
|
| Bäst att koppla av AC:n sista 5-10min av sin bilresa, då binder AC:n ingen/mindre fukt när bilen står still och därmed minskas risken för mögel i systemet... men då är det ju ingen AAC längre förstås... (vissa har det svårt med att trycka på en knapp ;-) ) | |
|
Jag har råkat ut för samma dilemma! Bilen 325i är 1 år och 2 månader gammal och det luktar hästskit. BMW group gbg vill ha ca 1000:- för att åtgärda lukten. Jag tycker det är rent ut sagt uselt av BMW att inte bara göra rent ac'n och nästan be om ursäkt att jag har fått åka runt med en illaluktande bil. Bilen köptes för 430 000:- skall man inte då kunna räkna med att ha den mer än drygt ett år innan den luktar skit? Något besviken, blir nog inte en BMW nästa år om kundvården är så usel! |
|
|
Vovo har en lösning på detta då fläkten går en stund om klimaten har arbetat mycket ( varmt väder ) för att torka ut systemet så att där inte finns så mycket fukt kvar som orsaker dålig lukt. |
|
|
EG_325i: Har inte BMW 2 års nybilsgaranti? -------------------------------- //Lövet |
|
|
Lövet: De har tom. 3 års/8000 mil nybilsgaranti men det täcker inte rengöring av ac, de säger att det är yttre omständigheter som har skapat lukten. Jag frågade vad jag hade gjort för fel alt. vad jag skall göra för att slippa det i framtiden. De sa att jag inte gjort något fel. Man skall ha automatiska knappen intryckt hela tiden då kör den ett program för att hålla den ren, vilket jag har kört omkring med. Visst är det småaktigt av dem att inte fixa det? |
|
|
Inte bara småaktigt, det låter helt åt skogen. Har du skött bilen enligt normala förutsättningar har du rätt att få den fixad. -------------------------------- //Lövet |
|
|
@EG_325i: citat från BMWs hemsida: "När du köper en ny BMW, ser du den garanterade körglädjen som något självklart. BMW nybilsgaranti gäller under 2 år och dessutom har du 12 års rostskyddsgaranti. Garantierna gäller produktfel och i hela Europa. En ny BMW är automatiskt vagnskadeförsäkrad i 3 år. För Original BMW delar och tillbehör gäller 2 års garanti utan begränsning av körsträckan. Allt för att garantera din körglädje." 2års nybilsgaranti alltså... 3år vagnskada. Maskinskada (8000mil?) är genom försäkringen... |
|
| Nu är min bil snart 2år, så jag hoppades på att få hjälp genom garantin med detta problem. Men fick också reda på att dålig lukt från klimatanläggningen inte omfattas. Bara för att förtydliga detta med att garantin inte omfattar detta så frågade jag, om bilen hade varit 2veckor gammal, hade garantin då tagit hand om problemet? Nej, var svaret från BMW. Autoläge har jag alltid på, men fick tipset att frostknappen också alltid ska vara intryckt. Min erfarenhet är då att luktar det ännu mer. Hästskit är rätt beskrivning på lukten. Lukten i min bil uppstod efter att bilen var inne på första servicen då microfiltret byttes. Konstigt, kan något ha blivit fel? | |
|
Vilket bra forum det här var! Jag hade min bil inne på service för några veckor sedan oxså, och nu när ni säger det så var det efter det som lukten började kännas. Vad gör de egentligen på servicen??? Jag börjar bli riktigt irriterad, jag mailade chefen på eftermarknad i gbg och han sa att jag kunde få en fin goodwill av dem och bara betala halva priset! Jag tror inte att de har förstått poängen! Det är inte pengarna som är det viktiga utan hur man blir bemött!!! Jag fick maila två ggr. innan jag fick svar och andra gången med cc till hans chef, då svarade han! Nästa bil om ett år blir nog inte en BMW :-(, trotts att jag har sneglat på den nya 5 serien GT.. |
|
|
Hade ochså lite konstig lukt i kupen i mellan åt. Så när jag kör in bilen i garaget på kvällarna så kör ja AC n på fullt någon minut o avslutar med full värme ett tag. Ingen mer dålig lukt i bilen efter det. |
|
|
Det kommer inte att bli bättre med AC-lukten i en annans märkes bil heller, eller gratis åtgärdat för den delen - det här problemet har man periodvis på alla bilar med en fungerande klimatanläggning och beror på att vi lever i naturen. Att stänga av AC några minuter så att evaporatorn hinner torka upp innan man parkerar kan minska problemet. Läs i denna långa tråd angående illaluktande AC: Länk. Med allt bök att komma åt alla delar i ventilationen för desinficeringen så tycker jag inte att en tusenlapp för jobbet är särskilt dyrt - det är arbetstiden som kostar och gillar man inte det så finns medel att köpa tom. på Biltema och kan alltid försöka göra det själv. Dessutom så är behandlingen bara temporärt då ämnena man desinficerar med sköljs bort av den alltid skapade kondensen och så småningom blir det så giftfritt kan bakterierna växa igen. Det är oftast vår och höst som lukten är besvärligast då det inte droppar så mycket kondens i evaporatorn och bakterierna som kommer tillsammans med dammet som tagit igenom kupé-filtret fastnar i de fuktiga ytorna på lamellerna och kan växa ifred, medans på sommaren blöter det på så mycket hela tiden att det mesta av bakteriefilmen hela tiden sköljs bort. givetvis ser man till att kupé-filtret är fräscht då en skitig och igensatt sådan också kan stinka och undertrycket gör att det drar ofiltrerad tjuvluft från andra håll. |
|
|
Ett alternativ, som kostar "assint" Länk Vet även att en del har i nån klorin blandning, tar bort lukten helt.. kan ju vara ett tips kanske? E30 325 Cabrio -90 |
|
|
virkon-s (lantmännen eller vad dom heter numera) och kanske även på apotek är snällare alternativ till klorin. köp det i pulverform och blanda ut bara så mycket som behövs (ca ett par deciliter) ut med kupefiltret (vilket kan vara en del jobb i vissa modeller), dra på fläkten i halvfart eller mer och med blomspruta skapa en dimma med virkon-s lösning och låta ventilationen suga in dimman. Det här får man kanske göra 1-2 ggr per år då bakterierna och svamparna sakteliga kommer tillbaka - såg en kommentar i länken tidigare: "den enda kända stället i naturen som inte har några 'baggar' (bakterie, virus, svamp etc.) är i den glödande lavan från vulkaner" , bakterie, virus och svampsporer finns verkligen överallt, och lite fler blir det snabbt där det är lite gynsammare miljöer för vissa av dem som tex. i evaporatorn i en bil-AC... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.