|
|
|
|---|---|
|
Mitt batteri är ofta svagt men jag kan inte komma fram till om det är laddningen det är fel på eller om något drar tjuvström. - När jag mäter över batteriet är där gott och väl 12 volt och när jag startar motorn stiger det helt idealiskt till 14 volt. Enligt Haynes ska spänningen falla för att sedan gå tillbaka när man sätter på ljuset. Min voltmätare ger knappt utslag. Är detta rätt? - När jag mäter strömmen från batteriet har jag 140 mA. Jag drar ur säkringarna en efter en men strömmen ligger kvar på 140 mA. Larmet drar ju en del men kan det vara 140 mA? Vad är normal ström utan tändning på? | |
|
Det verkar som ditt batteri självurladdar det gör det när en eller mera celler börjar att kortslutas. Blyslammet som släpper från plattorna vid laddning och lägger sig på botten av batteritråget kan vara orsaken när det börjar nå upp till nederkanten av blyplattorna. Detta blir bara värre och värre med tiden tillslut så laddar det ur bara på några timmar. Fullt batteri skall ha 12,72 V (Syravikt 1,28 per cell vid 20 grader celsius ) och tomt är det när det är 11,88 (Syravikt 1,16 är 20% kvar) och detta kan vara för klent för Tyska energislukande startmotorer. En klickande solenoid kan vara ett tecken på detta. Låna ström från en annan bil eller ett färskt batteri för att testa. Startar motorn så har du svaret. Byt batteri. OBS! om du mäter syravikten bör differansen mellan cellerna inbördes inte vara större än 0,02 på mätskalan. Detta tecknar också på en cell är på väg att duka under. |
|
| Tack! Jag lånade batteriet från båten och fick svar. Ett nytt batteri kostade mig 1898:- (ej original). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.