|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag bytt bromsar 2 ggr på 2 år på min 120d M-sport pga bromsvibrationer. Är det någon mer som upplevt detta? Senaste gången började vibrationerna redan efter ett halvårs körning. Jag har endast kört ca 3000 mil, normalt eller mer åt det ekonomiska hållet. Känns inte direkt premium. Är det ett måndagsex eller är bromsarna felkonstruerade? Kan tillägga att jag är väldigt nöjd med bilen i övrigt. | |
|
Bytt bromsar två gånger på 2år/3000mil känns ju inte helt rätt. Vad är det som du bytt? Skivor och belägg? Var det jämt slitage över dem eller hur såg de ut? Mvh Johan |
|
|
Enligt BMW så bytte de allt runt om första gången den var inne (både skivor och belägg antog jag). Då vibrerade det ordentligt. Andra gången jag var inne så sa de att skivorna var skeva. Då hade garantin precis gått ut men de tog det ändå efter en del tjatande. De verkade inte alls tycka det var konstigt med defekta bromsar efter bara ett halvår. Tyvärr har jag själv inte kollat så noga på bromsarna men de såg helt ok ut när man såg dem genom fälgarna. |
|
|
Ett litet allmän tips som gäller alla bilar. Kör man mjuk och åt det ekonomiska hållet, då mår bromsarna bra av en hård inbromsning minst en gång i veckan från lite högre fart, typ 90 och uppåt. Då minskar man rejält risken att få problem med ojämn bromsslitage och med kärvande bromsar. Detta gör man förstås när ingen är bakom och när man har god marginal framför. Har man en ny bil, eller nya bromsar, kan man efter en första inkörningsperiod med mjuk bromsanvändande slita in bromsarna rätt direkt. Detta kan man göra genom att hitta en öde 90-väg, bromsa in (från 90) bestämd men mjukt och man slutar bromsa innan man stannat helt, sedan accelererar man igen till 90, bromsar in igen etc. Detta gör man 10ggr. Då är bromsarna rejält varma och kör man hem normalt helt enkelt (låt inte bilen stå direkt efter). Har man gjort detta har man börjat slita in bromsbelägget rätt och om det inte gör det, så skadar det inte. Kanske man lär känna sin bil lite bättre eller upptäcker man fel som man borde veta om ;-) Men men, jag brukar göra detta och känner genast att bromsarna tar bättre. Gör man ovanstående borde man förbättrat sina chanser att slippa bromsproblem rejält. Sen det där med skeva skivbromsar förekommer på nästan alla bilmärken ibland. Vetenskapen bakom bromsteknik är rätt så invecklad och ibland blir det fel... |
|
|
Då har man kört ca 2 månader och ca 100 mil med nya bromsar och redan finns svaga bromsvibrationer vid inbromsning i farter uppåt 100 km/h. Vid lägre farter märks inget. Kollade på bromsarna när jag bytte till vinterdäck och de ser helt nya ut. Går inte att se någon skevt etc. Jag tycker det känns otroligt att det endast skulle finnas på min bil. Någon annan som upplevt det? Har aldrig haft bromsproblem på någon bil jag ägt förut. Börjar bli less på detta. Inne på 3:e uppsättningen bromsar på drygt 2 år. |
|
|
Hmm, min erfarenhet är att krånglar bromsarna på detta sätt blir det aldrig bra. Jag hade samma problem med min e39, det blev aldrig 100%, bytte flera gånger på garanti. På e61 och e87 har jag aldrig haft problem. /M |
|
|
Min 120dM som är uttagen i november -07 har passerat 4000 mil för ett tag sedan och jag har inte märkt av några vibrationer. Min tidigare 116i från -04 hade bromsar som gnisslade när de inte låg an. Det åtgärdade BMW genom att bytta till en annan sort belägg. |
|
|
Det kan være belegg fra klossene som ligger på skiva.Prøv å ta gjentatte harde oppbremsinger,5-6stk. fra ca 120km/t til 10km/t.Ikke stopp.Kjør så en tur så bremsene avkjøles før du stanser.Dette har hjulpet for meg.Men har du slitt oppheng/støtdemper så hjelper det ikke. Pass på trafikken bak. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.