AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.299

Varför kokar den?

Pe
11
Pettersover
Bmw 325I E36
Jag var ute och åkte och helt plöstligt så började det koka i expansionkärlet, och mätarn steg över normalt,så jag stannde och lät motorn svallna och fyllde på kylarvätska. Och sen när jag skulle prova igen så steg mätarn igen.
så jag fick bogsera. Och nu har jag bytt termostat men det funkar inte.

Vad kan felet vara?
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Fläckträmmen av eller slirar?
Vattenpumpen som lagt av?

Vänligen-
Stefan
Pe
11
Pettersover
Bmw 325I E36
Fläktremmen är bytt. har inte bytt vattenpumpen, vill veta andra orsaker först.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hur långt kan du köra innan den blir för varm då? går mätaren upp till mitten, stannar där ett tag för att sedan klättra vidare mot rött så är de vattenpumpen som gått åt skogen.
man kommer typ över 1 mil på så sätt. om den är kall till en början.

detta om du kör försiktigt och följer fartbegränsningar mm för att hinna se att mätaren först stannar på normalläge.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jo en sak till! EDIT!?!?!??!?!?!??!?!?!??!?!??!?!?!

kan bien stå på tomgången med lätt baklut hur länge som helst utan att bli varm så har man en till anledning att misstänka vattenpumpen.

BMW ownz
Pe
11
Pettersover
Bmw 325I E36
Övre kylarslangen blir varm men inte undre. Och det börjar koka i expansionkärlet. Jaa den börjar koka på tomgång.
Bu
2
Bure
325i -94
Har samma problem med min 325a,har kylarfläkten stor betydelse?För min är ganska slö av sig.
Pe
11
Pettersover
Bmw 325I E36
min fläkt kan man stoppa med fingret.
Bu
2
Bure
325i -94
Ja är så med min med,sen kommer den knappt igång igen
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Om det nu är vattenpumpen, räcker det med att bara byta den? Eller ska man passa på att byta andra delar/remmar också?
Pe
11
Pettersover
Bmw 325I E36
Den kokar fortfarande, och det försvann kylarvatten innan den började koka. Vad kan det kosta att lämna in den? Den enda jag kom att tänka på som kan ha ställt till det, för dagen då den koka så skruvade jag inte ordentligt på kylarlocken och sen efter jag åkte 5mil så började den koka.
an
1
anrijo83
328i touring 96
Kan även vara topplocks packningen.... Får in komprision i kylsystemet. Fick så på min förra 328i.... Trodde också att det var vattenpumpen. men så var det inte.
Pe
11
Pettersover
Bmw 325I E36
Vad kosta det att laga?
Bu
82
Bumer2
Alpina B8
Kan vara termostat eller viskokoppling. tror mer att det är termostat
Pe
11
Pettersover
Bmw 325I E36
Har bytt termostat och fläktrem.
Snålheten bedrar visheten o stjäl tid...Nåja. Vattenpumpen är känd för att ge upp runt 15-20" mil på M50/m52 ("plastskoveln" lossar från axeln), så är den inte bytt så byt, det är en fråga om när den går sönder om den inte är bytt, inte om. Nästa steg är att kolla så termostaten fungerar (man kan koka den tex), återmontera den korrekt. Lufta systemet. Kontrollera att viskon är någorlunda OK. Är alla dessa åtgärder gjorda korrekt o bilen kokar fortfarancde (förutsätter att mätaren visar rätt!) så kan det vara topplockspackning/spricka, dock absolut inte vanligt förekommande.
Pe
11
Pettersover
Bmw 325I E36
Okej, tycker det var lite lustigt åkte till en kompis ca 4mil och sen när jag skulle hem så började den koka. Finns det inga andra tecken om det är topplockspackningen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.