AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.306

Dieselförbrukning 330d

Po
70
Porginal
E46 330D -05
Har en e46 kombi -05 ganska nyligen köpt, tycker att den drar lite väl mycket och att färdatorn visar för mycket fel. (över 20%)

Tror mig att bilen är omprogramerad eller dyligt, inte så bekant i ämnet men vad jag vet sitter det ingen trimbox på den, om den inte sitter på något knstigt ställe.

Finns det någon som har lite feedback om hur man ev. skulle kunna återställa bilen till orginal? '

mvh

Stort och brett
vad är för mycket? om du har en box monterad ska den sitta på framsidan av motorn om du tar bort motor kåpan. annars vet jag inte hur man ser att den är om mappad. Men om den är mappad ska den inte visa fel. det gjorde inte min iaf.
Po
70
Porginal
E46 330D -05
För mycket, landsvägs körning ligger den på 0,78 verklig förbrukning och 0,66 på färdatorn sista tanken.

och då snackar vi pendla E20 fram och tillbaka...

ne har lyft motorkåpan och ingen box under den.

Snackade med den lokala Bmw service stället och de kunde inte garantera att en uppdatering av mjukvaran i motorstyrenheten skulle plocka bort eller ladda över ev. mappade program. Men det borde ju gå att tvångsprogramera om styrboxen.

Har funderat på om man skulle kunna byta box rakt av mot en lika dan, om man hittar en på någon skrot eller dyligt?

Svart e det som gäller
lite dålig förklaring. boxen behöver inte sitta där men kontakten gör det. men du har nog koll.

Jag tycker också det låter som en lite för hög förbrukning. min tog runt 0.6 vid blandad körning.

om den är mappad så kan man ju kolla live data och se om tex turbotryck är uppställt. bränslemängd/tryck osv osv.
och så märks det en jävla skillnad om den är mappad.
Po
70
Porginal
E46 330D -05
Får väl testa och köra live data och se hur den går.

Sen har man ju ifs in beaktat att dte kan vara något annat fel? vad skulle kunna göra att förbrukningen drar i väg som på min?

Svart e det som gäller
Po
70
Porginal
E46 330D -05
Ingen som vet om man kan byta styrbox på bilen utan krongel??
Eller e de matchade mot varandra.

Någon som har ett tips på var man kan vända sig för att få hjälp med problemen?

Svart e det som gäller
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Äger en 330 dA 04. Min kärra drar ca 0,75-0,8 blandat. Färddatorn visar mycket fel, visar ca 0,67 dvs ca 15% fel. Bränsleförbrukningen ligger okej enl. presenterade data. Verkar vara vanligt på BMW att färddatorn stämmer dåligt...
Po
70
Porginal
E46 330D -05
Okej, så den ska dra såpass?

Trodde att den skulle ligga närmare 0,6-0,7 på blandat...

Svart e det som gäller
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Har haft en del Bmw och har aldrig råkat utför att det varit så stora avvikelser på förbrukningen och vad färddatorn visar. Det har i regel bara skiljt 100 delar. Nuvarande bil stämmer exakt enligt de senaste mätningarna jag gjort.
Närmaste Bmw-verkstad borde ju kunna hjälpa till.....
Po
70
Porginal
E46 330D -05
Jo man tycker ju det, men det känns inte som de vill hjälpa till.

fick känslan av att man inte hade någon som helst kunskap om hur motorstyrning och dyligt fungerar.

Svaret jag fick av bmw i Skövde!

Jo vi tar 2400 för att göra en uppdatering av programvaran i din bil, men lovar inte att det hjälper. Det vi gör att vi kopplar på datorn till bilen och den söker av och letar reda på gamla program och uppdaterar dem. Något annat kan vi inte göra.

sen fick man även höra att om styrprogramet var manipulerat så va det inte säkert att det uppdaterades utan kanske kunde bli att det inte skulle funka efter uppdateringen. Då fick man va så snäll att köpa en ny box??

fick även höra att när man frågade lite försiktigt om hur mappningar och trimboxar funkar, så tyckte de att eftersom vi inte håller på med sånt så kan vi inget om det. Lite udda inställning tycker jag...

hur många chippade och boxade bilar rullar det inte på vägarna, e väl bara en fördel om de har lite grundkunskaper om de då.

Svart e det som gäller
automaterna drar mer. tänk på det. som sakt. min låg runt 0,6 men vill man använda pollarna ska dom ha mat också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.