AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.578

ny antenn?

har någon bytt antenn på sin etta till en mindre eller kanske sharkfin?? finns det sharkfin från fabrik?
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Jag har inte själv satt på sharkfin, men jag har sett en på ett annat forum som satte på en sharkfin från en X3:a. Rätt mkt jobb, man måste ta ner innertaket och sånt. Men snyggt var det. Själv hade jag min antenn vandaliserad och fick köpa en ny. Valde kortare variant från BMW. Ser likadan ut som den vanliga men den är en bit kortare. Kostade ngn hundring.
fredo: är det lätt att byta den??
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Sharkfin är nog hyffsat svårt kan jag tänka mig, i och med att du måste montera av innertaket, och där under finns det airbags och grejer att tänka på. Det korta sprötet som jag har är bara att skruva tar 30 sek.
syftade på det kortare som du monterat.. tack för hjälpen :D ska se om jag kan hitta nåt snyggt nu :D
ev
58
eversevers
120d cab - 11
Jag köpte en på denna sida Inoveda.de, den som är 30mm. Blev grymt mycket bättre än den radiobils liknande orginal som satt där från början. gick fort att få hem, ett par dagar och var bara att skruva dit i orginalfästet.

//F
Vill bara tillägga att eversevers stavat fel och den korrekta adressen är:

- Länk
ev
58
eversevers
120d cab - 11
sorry...
eversevers: hur blev det med radiomottagningen då? När jag skruvar bort min så blir det för dåligt iaf...
för övrigt tack för länken, tycker 50mm varianten ser "rätt" ut.
ev
58
eversevers
120d cab - 11
Har haft antennen nu i ett halvår. och tycker inte att det är sämre mottagning. visst ibland på långresor har det hänt att det har brusat till, men vet inte om det beror på antennens längd eller andra störningar. är helt nöjd.

om du ej blir nöjd så kan du ju bara skruva tillbaka den gamla antennen. dock du är 200 kr fattigare ;)
eversevers:har du bild på din bild med den nya antennen ??
Här är en 120i med 30mm antenn.

- Länk
ev
58
eversevers
120d cab - 11
jag har tagit bild med mobilen. men hur infogar jag bilden i forumet?!? någon som vet? tacksam för svar :-)
Du får lägga upp bilden på t.ex Tinypic.com, Imageshack.us eller liknande och länka.
Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
Jag köpte kort antenn på inovenda.de som jag lackade tillsammans med antennfästet i bilens färg. Bilder finns i galleriet.
ev
58
eversevers
120d cab - 11
Ja ha ja.. Då testar vi med lite bilder...

Länk
Länk

Säg till om det inte funkar så får vi testa igen...

Ja i bilens färg kanske inte vore helt fel, men tycket att det funkar i svart också. När det endock är en bula där så kan den ju få synas lite :)
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Trodde att hajfenan var för mobiltelefonen?? Det är väl inte standard med hajfena på 3 o 5 serie? Är inte radioantennen inbyggd i bakrutan annars? Mvh Johan
eversevers.. tack så mycket för bilderna.. ser klart bättre ut än orginal:D
ev
58
eversevers
120d cab - 11
jo, radiobils looken är borta och till en enkel och billig penning. bättre kan det inte bli :)
Normalt sitter rundradioantennen i bakrutans/bakre sidorutornas trådar. Telefon och/eller GPS-antenn brukar sitta i konstruktioner liknande hajfenor osv.
Om originalet på taket eller flygeln var ett spröt på 40-60cm så var det dock rundradions antenn, och byte till en liten 20-40mm pinne innebär tveklöst sämre mottagning, naturlagarna råder vi inte över.
Men hur stor försämringen blir eller märks varierar givetvis från fall till fall och hur långt från sändaren man rör sig osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.