AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.443

har rosten stannat?

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hallå. jag har sedan jag köpte bilen för 2 år sedan haft små rostbubblor på skärmkanterna bak. efter första vintern hade det blivit värre. så en polare stack hål i nederkant och efter denna vinter som var och sommar har de inte blivit större alls. har bilder på datorn att jämföra med.

så har rosten stannat upp? eller letar den sig längre och längre upp under lacken utan att man kan se det?

anledningen till att jag frågar är att jag aldrig sett eller hört att det slutar rosta när det gång börjat.

BMW ownz
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Brukar vara bra att "ventilera bort alt. slipa upp skadan" och låta det vara så en stund innan man börjar fixa med spackel o lack s.a.s..

Ibland kan man då se att "bubblandet" inte fortsätter i så rasande takt..
Så dina iaktagelser är nog riktiga, men tro inte att rostandet upphör med detta, det gör det inte.
Ta fram slipstift och ta bort skadade partiet... med kniv först o slipa sedan ner detta tills du inte ser några rostporer öht, sedan lite grundfärg typ "kallgalv" på ren plåt + lack o klarlack därefter..
Brukar stoppa rosten(iaf inom en hyfsat tidsrymd beroende på var skadan sitter osv).

OBS!
Så gjorde ialla fall jag på min fd E28(528i-82) när lackskadan/rosten/bubblandet var på dörrarna...höll hela min ägaretid sedan... dvs ca 8 år.

Mvh Janne.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
okej! ja jag misstänkte att det var nått sådant. men det måste ha rostat grymt långsamt. ska göra en sida idag så tack för tipsen! pungtbläster borde bli bra! ;)

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
måste fråga. det har rostat ganska djupa gropar och jag hade problem att få bort all rost då blästern gett upp av någon anledning. så har någon ett bra tipps att få bort all rost?
slipade med grov papper och körde med stålborste, dremel nu. de var ganska tidskrävande.

BMW ownz
Scotch skiva och rost bort till alla porerna är borta. Har du kört med dremel så har du nog "dragit upp nytt stål" över porerna. Brukar komma tilbaka då tyvär men håller nog något år eller två i alla fall.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hmm... det är som en stålborste på dremeln. så jag tror det är rent.

ska inhandla den där "skivan" och medel tills jag ger mig på nästa sida. kan inte hålla på som jag gjort idag.

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har nu lagat båda skärmkanterna och en dörrsida. någon som har tipps hur jag ska göra på framskärmen under själva kjolen? de har letat sig rost bakom den. och jag vill inte ta bort hela kjolen eller ta loss skärmen.. sista stället på karossen som de finns rost på.. tänkte ta de innan vintern börjar på allvar..

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.