AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.243

Missar på Tomgång, 540 E34

Sida 1 av 2
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Nu vill jag bli av med dehär "felet".
Bilen ligger på 500-550rpm på tomgång. Hela bilen gungar med. Motorn rör på sig ordentligt om man tittar på den.
Bmw har kollat på problemet och avgjort att det är inge större fel bara köra på men jag stör mig på skiten.

Vad som är bytt sen 2004 är:
Bakgavel av insug, inkl membran
Lambdasonder 3 gånger
Avgassystem Ferrita rostfritt
Luftmassemätare
Tomgångsmotor
Spjällägesgivare eller liknande
Motorkuddar
Komptestad= OK
Kamaxelgivare provbytt
Vevaxelgivare bytt

Den har gått perfekt från o till.
Han svarar som fan på gas och dra utta helvette så den beter sig helt normalt vid drift.

Motorn har inte druckit en droppe olja på 500 mil.
Den går helt klockrent på 1000rpm +

Vid varvning när man står still går han superjämnt upp, men misständer hela vägen ner till tomgång, poffar till då o då tills han lägger sig på tomgång och börjar då vibrera.

Vad är det jag bör kontrollera?
Lamdasonder?
Tändstiften?
Tändspolar?
Styrbox?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har inga katar på min bil plus annat avgassystem och när jag varvar upp motorn i sportläge så smäller det friskt :P Nu är bilen chippad oxå iofs men jag stör mig inte.

Vibrationerna därimot är ju alla M60 ägares värsta fiende verkar de som..
Testa o byt Box, vet att den strulat för folk förr. Det mesta andra är ju redan bytt.
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Jupp funderar på boxen.

Men eftersom kamkedjorna är bytta för ca 3000 mil sen så kanske man bör kolla att allt står rätt där också.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min gamla 740iA-93 hade samma problem, låg och lite risig tomgång. Jag undersökte f*n allt i hela insprutningssystemet utan att hitta några fel. Databox testa jag dock inte att byta pga kostnaden.

//Magnus

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Robbex:

Har du kollat slangar/vevhusvent? Rengör med bromsrengöring och kallavfettning framför allt runt tomgångsmotorn då detta borde bero på geggiga slangar...

Mvh
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Rob_t_j72:

Jag har inte kollat det ordentligt men det är kliniskt rent överallt och grejjerna är bara 1 år gammla.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hmm insåg att jag uttryckte mig tveksamt... har du kollat INUTI slangarna? Det är där gegget brukar ligga. ;)
PW
298
PW
E38 735ia-99

Hej!

Jag hade en 730 tidigare. Den hade ojämn tomgång med vibrationer. Det som var fel då var att den inte gick på alla åtta. Så det var en tändspole som fick bytas. Jag lät en verkstad fixa felet.

Mvh
Peter
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Även om stiften är relativt nya så kan det vara en spricka i nån av dem, spolarna borde kunna kollas med en diagnos?

Mvh
Kolla att tomgångsswitchen på spjället slår till, kanske är så att motorstyrningen inte får denna signal och därmed inte kör "tomgångsprogrammet". F.ö kolla eftter vacuumläcka!
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Jag har kollat lite saker nu.

Olja runt några tändstift, rengjort utan skillnad.
Såg att några tändspolar är utbytta, skall prova byta alla 8.
Kollat alla slangar till vevhusventen, inge problem där.
Vacuum läckage är kontrollerat ordentligt.

Vafan e problemet :S

Diagnos skulle vara fint men bmw lyckas inte läsa av felkoder, dom vill inte säga varför heller. Skulle vilja ha en kabel så jag kan prova själv :(
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Asså jag tycker jag haft problem med tomgången men jag börjar nästan tycka synd om dig du verkar ju provat allt :P Är den riktigt dålig alltså? Den går klarar avgasvärdena hos SBP?
ax
71
axelv8
bmw 740ia e32
Porsche 964 cab 1990
Porsche 964 coupe 1992
Tjena Robbex.

jag har haft exakt samma problem som du, ligger på endast 500rpm men svarar bra som fan vid pådrag.
Vissa har jag läst har högre varv på tomgång, 600-700rpm.
har bytt en del men börjar undra om det kan va så att den vibrerar såpass just för att den ligger så lågt i varvet, min blir bättre när man varvar upp honom. varvtalet har jag läst kan man inte justera själv utan det sköts elektroniskt.

lycka till
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Avgasvärdena jag fick på besiktningen förra veckan var:

CO: 0,0
Co 2500: 0,0
HC: 016
Lambda: 1,02

Detta med 2 flaskor k-sprit på 30 liter soppa.

Jag har typ 3 switchar på spjället. Vilken ska klicka? Tycker det klickar överallt..

Jag kan filma inatt på jobbet så får ni se hur den går.
au
362
audidriver
540iAT -97
Jag har stött på 2 bilar, en golf och en passat med exakt samma fel på sistonne. går bra när man varvar, men skit på tomgång. i båda fallen har det varit en vacuumslang mellan bromsservon och insuget som varit trasig. nu vet jag inte om BMW har något liknande, men det kan ju vara värt att kolla. jag tycker i vilket fall också att det låter som ett vacuumfel nånstans,
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Kollade precis bromsservo slangen. Inget utslag med startgas. fan jag som hoppades.

En sak som slog mig är att motorn går precis likadant med eller utan LMM inkopplad på tomgång. Har provat 3 st olika LMM, alla samma sak.

Dock aldrig provat köra utan att ha lmm inkopplad. Kan kanske va nå fel i kablarna i lmm kontakten?
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Nu har jag filmat, dock såg man inte tydligt hur mkt motorn vibrera så blir bara från körning och och tomgång på jobbet, man ser tydligt hur kraftigt den gungar.

Länk
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Kan insugsmembranet bli dåligt efter 5500mil/5 år?

Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Orkar inte längre, bokade nyss tid hos polarn på Bmw för Inspection 2 och felsökning.

4000kr skulle det kosta.. är ju fan gratis.
Visa användare
42
BeEmWe1
525 E60
Det ser ut nästan som den går på bara 6 cylindrar....

Jag hade liknande ryckningan på min 540 98. Fick mindre ryckningar då jag rengjorde insugspjället som sitter på framsidan. Det spjället blir täpt av sot och kan inte göra sitt jobb. Hur hade du med avgasvärden? Någon
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Avgasvärderna vart klockrena på besiktningen. Bara HC som låg på 016, max 100 så det är ju riktigt bra värden.

Så att den skulle gå på färre burkar än 8 verkar väldigt osannolikt för då skulle värdena vara åt helskotta. Så det kan inte vara något större fel, men något jag missat kontrollera förmodligen. Får se vad polarn kommer fram till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.