AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
842

Köra E34 som lång?

Niklasss
tja!
kanske är en dum fråga men jag måste ställa den.
fyller 18 snart och tar körkort snart (förhoppningsvis) och tänkte då köpa mej en bil. och e34 ligger väldigt högt på listan, nu till frågan. hur är dom att köra om du är 195cm lång? jag har fått för mej att ratten är ganska stor och att det kan bli kämpigt att få plats med benen och att det kan bli problem eller okomfortabelt att gasa/bromsa/växla? jag kanske har fel?
en fråga till, hur är automatlådan på en 525? jag har hört att 540 lådan kan krångla vid ca 20.000mil, är det samma med 525 och manuell låda är att föredra?

en sista fråga, är e34 525 i 20.000 kronor-klassen nåt att ha eller är det ofta slutkörda bilar?hur mycket pengar borde man lägga?

yacksam för svar.
MVH///Niklas
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag kan svara på att 525-lådan inte har samma platskuleproblem som 540.
Sen hur den är i övrigt kan jag inte svara på.

Jag har sportstolar i min och där får garanterat 195cm plats. Jag är 184 med normal överkropp och jag har fan massor kvar upp till taket. I komfortstolarna sitter man lite högre.

För 20K borde du kunna få en schysst 525a.
Gemini__
E34:an är relativt trång i kupén. Jag är 191.5 cm lång, och har inte överdrivet mycket plats över. Det enda rätta är att du testar innan du slår till. Det finns ju stora inställningsmöjligheter på stol och ratt (nåja, längsled enbart) så förhoppningsvis kan du hitta en hygglig körställning trots allt.

Mvh:
Thomas
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag är 195cm lång och kraftig och hade inga som hellst problem o få rum i en e34:a.

Tack vare att man kan sänka stolen så pass och kommer så långt bak tack vare det så är det en väldigt bra och rymlig bil för oss som är lite längre.

För 20k kan man få vad som hellst i princip, Har du tur får du en som är i bra skick som håller och har du osis så får du en som går sönder och jävlas...

Var nog med och kolla efter missljud och liknande när du provkör bara så brukar det ordna sig.

Beemer 4 Life!
Conan999
Tyvärr så måste du skaffa en Hummer för att överhuvudtaget få plats:)). Nä skojar bara. Jag är 186cm och det fanns goot om plats

Conan999
Niklasss
det kändes skönt att höra, tack för alla svar :)
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Min far är ca 2meter och kör bekvämt i min 540 E34 iaf.
Gemini__
Köp en utan taklucka iaf, så har du sparat någon cm bara där. =)
Gr
42
Grovst
118d -08 (sparbössan)
K1200/RS -02 (sommarnöjet)
745iA -02 (sommarnöje dom regniga dagarna)
Jag är 2,05 lång, väger ca. 140 kg och är proportionerligt byggd för min storlek. Kan väl säga att det inte finns några andra märken (och jag har provat många) som är så rymliga som BMW. Det gäller åtminstone 1, 3, 5 & 7 serien, har inte provat någon 8:a men förmodar att det gäller även där. På 540'n finns det t.o.m lite marginal kvar när det gäller
"vickningen" av stolen men inget i "skjutet". Båda mina bilar har taklucka och det är inga problem. Skulle väl önska att dörrhålet var något större :)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag (1,97) får ju plats i framsätet utan problem men det blir ju inte mycket plats kvar bakom i en E34.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.