AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.420

Varför är färddatorn optimistisk?

Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Min 320d Xdrive har en optimistisk färddator. Har nu stämt av förbrukningen genom att nolla trip vid tankning, utan att en enda gång få siffran att stämma med vad datan anger.

Datorn säger att jag kört på 0,56, men verklig förbrukning är 0,6..?

Någon som har haft samma problem och som vet om det är något en ÅF åtgärdar? Kan de åtgärda problemet?

Känns skittrist när man tror att man är skitduktig på att köra snålt och så är man nästan 0,5 fel...

gO
1.407
gOry
335i Touring
De finns inställningar i färddatorn för detta! vet dock inte hur man når de på dom nyare bilarna.
Ni
966
Nip
320i-04
Min visar 2cl/mil glädjesiffror, men det är ju bara att ha med i beräkningen och plussa på när man kollar, tycker jag.

Undrar vilken noggrannhet man kan begära egentligen. Men jag tycker mig se att Statoils 98 är sämre än andras. Drar mer och är förmodligen inte riktigt 98.

De hade lite kampanj på Shell Vpower som jag provad några tankar och såg klart minskad förbrukning(3-5cl) så länge de fanns några procent kvar av det i tanken.

Ingen helt vetenskaplig studie dock.

Så största nyttan är jämförelsen man kan göra med färddatorn, tycker jag.
Verdi
Precis. Har haft 2 st 320d-08 nu och den första visade 3 cl för lite. Den andra är något mer träffsäker men fortfarande aningen för optimistisk. Man blir lite besviken varje gång man tankar även om det egentligen inte spelar någon roll.
Ofta tar webaston ( om man har det) dieseln direkt ur tanken så felet kommer därifrån...

Att det inte skall gå att justera är trams från verkstaden/tillverkaren då man på en modern diesel verkligen har koll på exakt exakt hur mycket som sprutas in på varje motorvarv..

+- nån procent kan man ju leva med men +-10% är åt helvete uselt
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
håller med Gasar-Magnus att det ska gå att fixa till. dagens teknik har kommit sååååå mycket längre än såhär.

jag synkade min färddator som visade helt fel när jag köpte den. och den visar bara nån dl fel på 10 mil nu. då är det en gammal e36 jag pratar om.

BMW ownz
J-
534
J-A
325i T -08
Min färddator visar bara 1 cl glädje. Men trippen kanske visar fel?
Här är en länk om justering som jag INTE har provat.
Länk

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag börjar ana oråd om BMW's färddatorer...;)
Är det någon som har exempel på att färddatorn visar högre förbrukning än den verkliga??
Verdi
Precis. Hur exakt är trippmätaren? Hastighetsmätaren visar ju fel. I mitt fall ca 4% för mycket vilket råkar vara lika mycket fel som färddatorn visar.

Alltså, om jag kör 100km/h i 1 timme enligt mätaren tror bilen att den rullat 10 mil och förbrukat 6 liter bränsle men den har i själva verket rullat 9,6 mil och förbrukat 6 liter...

Äh, va fan. Det blir ju fel åt fel håll. Haha! :-)
Verdi
Jag är tydligen en idiot. Det blir ju fel åt "rätt" håll. Den kommer att visa 0,60 men verklig förbrukning är 4% högre, dvs 0,624.

Varför finns det ingen edit-funktion?
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Tack för svar... då jag fortfarande har garanti kvar, kommer jag nog att be BMW kalibrera om datan. Länken till de "gömda menyerna" var dock grym!

Spännande att se om de lyckas få ordning på den...

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är med all säkerhet medvetet som bilföretagen låter mätarna visa "fel"!

Bensinförbrukningen visar mindre än verkligheten för att ägaren skall bli glad.
Hastighetsmätaren visar för mycket för att minska risken för att köra för fort
Osv

Detta har gällt alla bilar jag ägt oavsett bilmärke.

Dessutom upptäckte jag att min M5 -95 (som jag justerade för "rätt" visning av förbrukningen) visade olika förbrukning beroende på andelarna stads- och landsvägskörning. Detta innebar för mig att bensinförbrukningen bara visade rätt om jag körde samma typ av körning som när jag justerade in den för att visa "rätt".
Körde jag bara landsvägskörning visade den litet fel åt ena hållet och körde jag bara stadskörning visade den litet fel åt andra hållet.

Per L
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Fanns det ingen oljetemp i den dålda menyn? Såg att det fanns ett läge som hete rev limit för M bilar, som gör så att motorn är varvbegränsad tills den har fått upp tempen. Undra om det går att aktivera, så man slipper oroa sig för om oljetempen har arbetstemp eller inte!? Mvh
Ni
966
Nip
320i-04
Observationen att hastighetsmätaren och kanske också då kilometerräknaren visar fel kan vara mycket avgörande och enkel förklaring till vad som sker.

Om däcken har fel profil kan det räcka för att rullad vägsträcka inte stämmer med verklig.

Därav kan inte färddatorn göra rätt heller.

Så hela problematiken kan ligga där. Så kalibrering till däcken kan vara det som behövs.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.