|
|
|
|---|---|
| Har en E91 325 -08 som varit inne för byte utav HPFP och tyckte att förbrukning gick ner en aning efter bytet men har nu ökat igen. Ligger på ca 0,85 blandad körning (0,72 enl.spec)och då blir det övervägande landsvägskörning och i lugn takt. Enbart landsvägskörning hamnar jag på ca 0,7 (0,56 enligt spec.). Frågan är ju om dessa siffror är normala och om förbrukning enl. ECE normen ligger såpass långt ifrån verkligheten. (Kör med 16" 205/55 och 98okt. i tanken) Man funderar ju på om det är något annat som är galet såsom tex spridare o dyl. | |
Gunget |
Nu har jag iofs en -06a (N52?), men den ligger way off alla specar. 0,9 landsväg, 1,15 blandad körning och ren stadstrafik.....rekordet är över 1,6! Men då har jag Steptronic & x-Drive. |
|
Om BMW har laddat ner ny programvara så tar det ett par hundra mil (adaptering) innan du vet den slutliga förbrukningen. Jag ligger strax under 0,8 med 95 oktan och liknande körprofil. |
|
Verdi |
BMW känns inte seriösa med sina förbrukningssiffror. Ligger på 0,50 om jag kör lagligt och då är det mestadels landsväg. Ska ju dra 0,48 blandat. Jo, tjena... |
| Märker, även i tidigare inlägg, att det är skillnad på 2,5 lit o 3,0 lit motorn i 325 avseende förbrukningen. Min ska ju enl spec dra 0,9 blandat och det stämmer nog ganska väl (automat). Någon som vet förhållandet stad/landsväg = blandat är, i % räknat? | |
|
Fördelen med BMWs optimistiska förbrukningssiffror är låg skatt....... DI 3,0 motorns förbrukning stiger mer än 2,5 när gaspedalen trycks ner. I praktiken är skillnaden mindre än de teoretiska ca 0,15 l/mil. |
|
| Hmm, kanske förbrukningen är normal ändå. Som andra också verkar ha upplevt så stcker förbrukningen iväg ganska snabbt om man gör lite omkörningar o dyl. Momentanförbrukningen sticker snabbt upp till +2l/mil om man accelerar, iaf på 3,0 6cyl. motor. Skatten blir ju iaf låg som J-A nämnde...Personligen jämför jag med min gamla bil som var en Volvo V70 2.4t 200hk -03 och den körde jag alltid på 0,83blandad körning med exakt samma körstil och sträckor som idag och det var något mindre förbrukning än vad som uppgavs. Man blir ju lite fundersam, är tex Volvo ärligare med sin förbrukning?? | |
Gunget |
Noterade faktiskt att min e90 325XiA Touring -06 ska ta 14,4l/100 km i stadstrafik enligt handboken. Den SKA alltså vara svinaktigt törstig i stan! |
|
Men utgår inte alla tillverkares officiella förbrukningssiffror ifrån samma körcykel? Och den körcykeln är ju under väldigt optimala förhålladen. Alltså, ganska långt ifrån vardagskörning. |
|
| BMW 316d -10 första 30 milen: 0.58 :S | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.