|
Sida 21 av 24
|
|
|---|---|
|
Kan någon förklara för mig hur datorn i bilen räknar? Jag kan köra bilen på under 0,6 enligt datorn men det absolut längsta jag hunnit köra på en tank är 80 mil och då var det nästan nere på botten. Det är en diesel med tank på 63 liter om jag kommer ihåg rätt. Bränslesnåla är väl synd att säga att BMW är. Jag brukar vara tvungen att tanka mellan 65-70 mil och då lyser reserven. Känner en som köpte en liten Skoda diesel för ett tag sedan med 40 liters tank och han kör nästan 90 mil på den. Då är det ju visserligen en avsevärt mindre bil och han är över 65 så han buskör inget. Men ändå... "När du älskar att köra" |
|
| Min bil drog 0.41 liter/milen senast jag körde Göteborg - Småland T/R | |
|
Lägsta förbrukningen på min 318ti M44 är 0,59 normal är 0,68 och som högst 0,75 Sambons 330 ligger på 0,98 som högst och som lägst 0,79 |
|
| Stabdskörning, automat (switchtronic), kortare körninbar 16l/mil, Alpina B3 -01, 15K mil. Känns rätt mycket, är det normallt ? | |
|
330i 0,86 krokig landsväg 1,35 stadskörning Givetvis kör man då medvetet ekonomiskt, annars finns det knappt nån hejd på soppaförbrukningen... Men min gamla e36 325a drog MER!! Så jag är nöjd. |
|
|
Nu vintertid så ligger jag runt 0.88-0.91. |
|
| Kör min 320d-08 på 0,53l/mil blandad körning. | |
| sålde 320d och köpte 530iA, har inte vågat kolla förbrukningen än. | |
|
Det ska bli kul att se vad nya 325an drar.Jag har bara kört 20mil än så jag har inte hunnit tanka.Men från stockholm till uppsala låg färdatorn på ca 0.65 med 225-17" så det verkar låvande:) Länk |
|
| Det var en halvgammal tråd du drog upp:) | |
|
Min 523:a drar i snitt 0.79 Min 325:a drar ungefär 0.8 i snitt. Mindre på långresor. |
|
| Min 525iA -93 har dragit 9,6 l/100km blandat enl. statistiken. På landsväg ligger mätaren på 7-7,5. Senaste tiden har den tagit 15-16 i enbart stadskörning med många kallstarter. | |
| Snittar 1,15 med en hel del stadskörning. | |
| Gjorde en 160 milatripp i helgen,häggenås-skövde fram och tillbaka med 330in-24000mil på mätaren och dubbade 17tummare två pers med packning blev snittet bra precis 0.8 med en del stadskörning inräknat.Helt ok tycker jag! Blandad körning annars drar den runt litern. | |
| Det verkar min Alpina B3 drar lite väl mycket. Borde väl ligga på liknande förbrukning som 330 men den drar 1.5 och band mer i stadskörning. | |
|
Min 318is -96 snittar ca 0.95l-1.0l stad , 0.75l -0.8l landsväg!!! verkar rimligt för en touring med 115hk,automat och 225-17" -:¤Robban¤:- |
|
|
Min 520d -06 drar 0.62 nu på vintern vid snål körning. På sommaren går det att komma ner till 0.59 vid samma typ av körning. Jag brukar nollställa trippmätaren vi tankning till full tank och sedan hela tiden summera trippmätaren med hur många kilometer jag har kvar på tanken. Det ger att bra mått på hur förbrukningen per tank ligger, och det stämmer väldigt väl. På sommaren kan jag komma upp till 130 mil på en tank under gynnsamma förhållanden på landsväg, Det är intressant att se hur "summan" minskar när bilen är kall, kanske ner till 100 mil, men efter 10-15 minuter börjar den krypa uppåt igen. Detta är ett betydligt känsligare mått än det vanliga 6.2 liter per 10 mil, som har alldeles för få decimaler! Alltså: 1234 km har 4 siffrors noggranhet, men 6.2 bara 2. Den är en utmaning att kunna köra så att antalet kvarvarande mil inte minskar snabbare än trippmätaren ökar! |
|
|
Förutom en frisk motor, så tror jag att man kan fixa med bränsleförbrukningen genom att: 1. köra planerat och lugnt, Massor av Nissan micra ägare har fått stärkt självförtroende då de hr dragit ifrån mig vid rödljus. Det bästa är att ha rull så man kommer till rödljuset då det slår om. 2. En av mina bilar är automatare, den kör jag jämt i eco-läget. Den andra kör jagpå relativt hög växel...håller helst varvet under 2000 rpm 3. Fräsch kat, annars ställer insprutningssystemet om sig på fet bränsleblandning för att inte risker spikningar 4. se till att ingen broms ligger an 5. Inga superfeta sulor, som går sämre på vägen och förmodligen drar mer soppa 6. Inte transportera med sig massa skräp i bakluckan Kan inte komma på nåt mer just nu. |
|
|
Fan vad de drar í sig. En BMW ska dra under litern blandad körning! |
|
| Min 99a E36 320 touring drar mellan 0.9 och 0.95 kortkörning (till-från jobbet hinner precis bli varm) men frugan lånade den på en roadtrip till Finland och då drog den 0.65 förstår inte hur hon gör men nog kör vi olika. Jag har kört den på 0.75 som bäst. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.