AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
124.099

Hur mycket drar era bmwn?

Sida 16 av 24
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Cali: Skämtar du nu eller?? Även om jag hajjar principen men 0.35?!? Låter sjukt lågt..

//Vyper
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Nej det är inget skämt :-)
I vanlig fall drar min 0,78 landsväg. Efter lastbilar och allmän snålkörning kan jag få ner den til 0,35 l.
Ligger man efter lastbilar kör man dock aldrig snabbare än 80-90 på högsta växeln. Lastbilarna går sällan snabbare än så. I uppförsbackar så släpper man typ gasen för då tappar lastbilarna fart och nerför så rullar man i princip bara. Man behöver konstigt lite gas om man slickar sig bakom en lastbil :-)
Prova själv och ha koll på ekonomimätaren i bilen, du bör då kunna få ner den att snitta 0,4l/milen.
Visa användare
150
sa77
320i -89
Jag kan intyga om detta funkar, har en farsa som har jobbat som Bilburen säljare i flera år. Han har praktiserat detta och fick ner bensinförbrukningen till en jag siterar min far "löjligt lågt". Men eftersom detta körsätt kräver största uppmärksamhet från föraren i den bakomvarande bilen, om nu Lastbilen,på vilket detta funkar allra bäst på, skulle bromsa kraftigt så har man ju inte så långt fram till dess STORA kofångare. Ska man nog inte praktisera detta så jättelånga sträckor, då det tar på krafterna att sitta hyperkoncentrerad hela tiden.
Detta förekommer även inom bilsporten värld också, Vilket då kallas "Drafting", speciellt inom NasCar och IndyCar. då du kan ligga bakom den ledande bilen och inte behöva ligga på fullgas vilken då bilen inte drar lika mycket soppa, och du inte behöver gå in i pitStop lika tidigt. eller kanske en gång mindre.
Detta kan också användas i omkörningssyfte (NasCar & IndyCar), Funkar nog inte på allmän väg Tyvärr! Man har ju lite gas kvar när man ligger bakom den ledande bilen i sista kurvorna, och kan då utnjytja Slingshot effekten,man går ut i sista kurvan och gasar fullt och hafr då mer kraft kvar än den franförvarande bilen.

Var inte meningen att detta skulle bli så långt men ville vara så utförlig så möjligt.
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Som tur är så är bromssträckan på en lastbil klart sämre än för en bil. Så även om man ligger nära så bör man hinna med en tvärnit. Lägg er inte bakom öststat lastbilar (Polen, Baltländer Finnar), de är av erfarenhet opålitliga och skrämmer gärna bort en där bakifrån. En svensk lastbilsförare däremot verkar bara tycka det är kul med att någon slår snålskjuts, jag brukar vinka och tuta till de när de svänger av för att tacka :-)

Eventuella stenskott samt dieselavgaser skulle man kunna tro att man ska åka på av att ligga så nära, men det är inget jag har märkt av...
Visa användare
150
sa77
320i -89
Självklart, så är ju en lastbilsbromssträcka längre men en lastbilchaffis ser det du inte ser, så är man lite seg efter en sträckas körning och man ligger lite nära. Inte så kul att dra in i en lastbilshäck. Det var inget jag myntade på,ville bara nämna det,för det har hänt.Nån som farsan jobbade med drog in i en, då han hade suttit i bilen ett tag bakom en lastbil.
Jag tycker det är ett bra sätt att hålla kostnaderna nere, och så gör man ju miljön en liten tjänst då man släpper ut mindre.

"KeeP On Drafting for the Trees"
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Testade motorvägsförbrukning i helgen. 110 km/h på farthållaren och 0,74 L/mil blev resutatet efter en timmes körning. Annars ligger jag på ca 1,3 L/mil i enbart stadskörning (läs köer..)
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Bra för att vara en Automat, de drar ju generellt mer eftersom de ligger och slirar på kopplingen hela tiden, iallafall i stadstrafik.
Väger inte en automatlåda typ flera hundra kilo mer än en manuell låda? Sånt bör märkas i soppaförbrukningen också...
Pi
244
Piluttapajo
Bmw 328I Coupé - 96
Toyota Verso -11
Min 328 E36 drar 0,85 blandad körning.
Helt ok tycker jag.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
På tal om förbrukning så byggde min polares flickväns pappa om en gammal volvo, vet inte om det var en Pv eller liknande. Hur som helst så hade en 1,8 liters mitsubishi motor och orginal vxl-låda + en till vxl-låda monterad bakom, så bilen fick hela 10 växlar.

Han fick den att dra 0,169 liter per mil i motorvägskörning. Detta var några år sen men han som byggde detta bygge är riktigt duktigt på lite allt möjligt, utbildad flygtakniker är han också. Enormt kreativ och uppfinningsrik gubbe.

Själv drar min 323:a ca 0,9 blandad mest stadskörning, dock är det inga konster att köra på 0,8. Över litern har den aldrig förbrukat trots mil efter mil i 140 km/h marschfart. Väldigt nöjd 323 ägare!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
tekniker ska det ju stå.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Nu har jag haft min M5a Länk ett tag och kan konstatera att BMW tekniker är jävligt duktiga på att bygga motorer.När jag crusar med den med AC på då drar den endast 0.93 l/milen men när jag använder det som sitter under huven så ligger den på ca 1.3 L/milen.Det är ju ganska bra för en bil som väger 1800kilo och har duktigt feta sulor orginal.
Bränsleförbrukningen på min 320 verkar väldigt känslig för yttertemperaturen. Under sommaren drar den utan problem 0.85 på motorvägen till och från jobbet. I denna körcykel ingår hela registret ifrån kökörning till 130km/h. På vintern vill den gärna ha en deciliter till på samma sträcka.
Min 318/328 E36 var aldrig lika känslig för påverkan utifrån.

2002tii: Vacker imolaröd M5:a du har! Rullar en likadan svensksåld i mina trakter som jag ibland har "sällskap" med när jag kör till jobbet.
Visa användare
47
Cage
328iTA-96
540i/6M - 94
Min 325 E36: drar 1.1 i stan å sen landsväg 0.8-0.9 :P

drar inte så saftigt
bu
193
burner
M2 lci -18
Har en 330 cab automat, och landsväg med ekonomi körning drar den 0,78 och normal stadskörning runt 0,9L-1,0L och sedan sportläge och inte normal stadskörning så drar den rent i stan 1,2L-1,5L dock under studenten vid +29,5*C i skuggan och allmän glidning och inte alls tung gasfot så visade den 2,5L!! och medelhastighet på max 10km/h =)

Helt ok förbrukning med tanke på bilen i fråga.

/burner
bu
193
burner
M2 lci -18
Kan lägga till att på 320D Touringen drar den ren landsväg 0,45L och även den automatlåda (Diesel men de förstod ni säkert)!

/burner
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Min drar 1,01 l/mil blandad körning. Relativt snäll körning har jag landat på strax under litern, 0,98 nånstans.
Ganska mycket tycker jag för det är ju en ganska liten motor.

--
DTM system och rak 6a ;)
Ni
71
NilsT
520d -06
Min 318is med M42 motor drar 0.8 i snitt per full tank. Och jag ser sällan någon bil som kör aggressivare än jag. Visserligen hänger jag inte med vissa motorstarka bilar när de trycker på rakt fram, men jag hinner snart ifatt dom. Sedan tar jag de flesta i kurvorna.

En kollega har 300 hk, men jag förlorar bara några sekunder på väg till jobbet, 3 mil.

Jag har funderat på att byta upp mig till en starkare BMW, men jag är tveksam till om det "lönar sig".

st
351
stoffe69
328ci -00
min 328 drar 1,1L enligt färddatorn, det är ju medelförbrukningen.
kör jag snäll runt 0,8
Fick ner min 328 ci -99 till 0,6 vid landsvägskörning med varm motor, annars ligger jag på 0.8 och
1.0 blandad.
st
351
stoffe69
328ci -00
snällt ska det ju självklart stå...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.