AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.496

Något drar ur batteriet på min e39. Vad?

pe
9
perofia1
Opel insignia -09
Renault Espace -04
Har problem med att något drar ur batteriet på min bil. 528i touring -98 uttagen 97. Jag har kollat runt på forumet och konstaterat att det är ett fläktmotstånd som brukar ställa till det, men jag har inga problem med min fläkt. Hade inne bilen på verkstad och de kollade. Skrev en notering om att "fläkt i instrument går konstant" - det är väl antagligen den lilla fläkten som känner av kupéluften som startar så fort man öppnar en dörr på bilen, och som går en stund efter att man stängt alla dörrar.
De skrev även en annan anteckning, "belysn AUT. väljare lyser konstant". Vet inte riktigt vad de menar, men har mina aningar.
Någon som kan ge klarhet i detta mysterium eller i alla fall har någon teori om vad som kan dra ur batteriet?
pe
9
perofia1
Opel insignia -09
Renault Espace -04
Hittade en utförlig tråd på forumet när jag kollade igen... Verkar ju som om detta är ett vanligt problem...fast det finns få konkreta svar på problemet
Verkar som du haft bilen på en verkstad som inte känner till BMW. Sensorfläkten skall som du skriver gå när bilen lämnar sleepläget och går 16 min efter att man stängt av allt. Indikatorn vid växelväljaren lyser samma tid, vilket man tydligen har noterat som ett problem...
Sen vad som dränerar batteriet är frågan, men kupéfläktens effektsteg är en inte helt ovanlig orsak. Fläkten kan fungera OK vid körning men ändå kicka in och gå lite när den vill när bilen står stilla, vilket drar en hel del ström.

FP
Prova och mät och se hur mycket bilen drar efter 16 minuter.
pe
9
perofia1
Opel insignia -09
Renault Espace -04
Jag satt och läste i flera timmar på forumet efter att jag postat inlägget. Har insett att det kan vara många olika orsaker till att batteriet laddar ur. Skall ta hjälp och mäta som det är beskrivet på flera ställen i forumet. Jag skall hålla er uppdaterade om hur det går:-)
Det kan ju mycket väl vara så att det är nåt fel i fläktmotståndet som gör att det drar ström, fast fläkten fungerar, ut å mät, tänk bara på att bilen måste ner i sleepmode som folke säger.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Mät över generatorn.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

cy
108
cykelbo
523i e61 -07
Hade samma problem med att batterit drog ur, detta efter en larminstallation. Dom "kunniga" hade tjuvat på bagagerumbelysningen. Detta gjorde att bilen inte går i sleepmode efter 16 min. Drog istället c:a 4 amp konitnuerligt. Nu sitter det ett lite relä där.
Aaah, ett "gammalt" standardfel vid larminstallation i E38/E39. Gjordes larminstallationen nyligen tro?
CarGard hade en fix för detta redan på 90-talet men alla installatörer kanske inte har skaffat sig info om detta?

FP
cy
108
cykelbo
523i e61 -07
Larmet installerades för drygt två år sedan. I firmans DEFA instruktioner fanns rätt lösning. Men ”spolingen” på golvet kopplade som om det var en 740. Trots att de är en av Västerås största ”påhängare” av bilelektronink, telefoni, GPS, larm mm. Det var tack vare detta forum kunde själv hitta felet och åka tillbaka och …….
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.