AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.282

Byta PDC-sensor fram

Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Hej igen!

Nu har nästa problem dykt upp på pärlan, PDC:n piper i ca 10 sek med konstant ton och lampan blinkar. Gick runt och lyssnade på samtliga givare och sensor nummer tre från vänster är det som inte ger ifrån sig något tickande.

Den har också hoppat loss och ligger lite snett innanför kofångaren, när man trycker in den så börjar den ticka och PDC:n verkar hoppa igång, lampan börjar lysa konstant.

Men så fort man släpper sensorn så "slocknar" den.

Fråga: Vad måste jag demontera för att komma åt från baksidan och montera denna sensor korrekt ev. för att byta den?

Kan man på något sätt demontera den svarta listen som sensorerna fram sitter på?
Eller är det bort med hela stötfångaren som gäller?

Min bil är en 735ia -96 E38

Sen så vill jag bara tacka för all hjälp tidigare här på forumet :)
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Här är en länk: Länk

Jag hade också en som var glapp, köpte en bättre beg. på skroten.

/Stefan
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Skönt!
Då verkar det som att man slipper plocka hela stötfångaren då, även om även det verkade vara ganska smidigt :)

Tack för länken!

Återkommer under veckan

Mvh Alexander
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Har nästan lyckats få bort den svarta delen, dock så har min bil strålkastarspolning vilket ställer till det för mig, måste jag lossa den på något sätt för det är precis vid spolarmunstycket som det kärvar.

Någon som vet? :)
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Nej chromelisten som munstycket sitter i bör kunna vara kvar, se länk:Länk
På första bilden ser man att den svarta plastlisten har snäppen upp & nertill, se även denna länk på detalj nr2: Länk

/Stefan
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det som är så enkelt att ta bort stötfångaren fram, två st T40 (tror jag) skruv fram, plus 8mm för småskruvarna i hjulhusen och sedan är det klart. Det är t.om. snabbkoppling på spolningen. Sedan kommer man åt sensorerna perfekt.

Kan också vara värt att känna till att en felkodsavläsning talar om exakt vilken sensor som fallerar.
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Lyckades till slut få bort den svarta listen tillsammans med kromlisten.
PDC:n hoppar igång så fort man tryckte ihop sensorn så jag antar att det är dålig kontakt, så blir till att köpa en ny :) Någon som vet vad en ny kostar? Skrotarna ska ha 500:- till 650:-

Känns som att det blir att lossa stötfångaren vid bytet då det troligtvis är en lättare procedur :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.