|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag vill byta olja och filter som jag betalar själv men behöver en stämpel i service boken från en verkstad för garantins skull. Finns det någon verkstad i stockholm man kan betala för att göra bytet själv och betala en liten peng för att få stämpel på att det är gjort korrekt ? | |
|
Ring Linus bil och fråga :) Finns nog ingen seriös verkstad som säljer en stämpel, men åk till en mindre verkstad och be dom utföra en oljeservice med ditt redan inköpta material. Här i kring brukar sånt kosta några hundralappar om det bara gäller att byta motoroljan. ______ Foto Länk |
|
|
Det du önskar är bedrägeri, varför skulle någon auktoriserad verkstad ställa upp på det? Skulle DU vilja köpa en bil med falska servicestämplar? |
|
|
Om jag hade haft en verkstad så skulle jag inte vilja sätta min stämpel i serviceboken när jag själv inte gjort jobbet. Kan då inte kan garantera att det är gjort och att allt är rätt och riktigt. Vad är det för garantier som du vill bevara? Hur gammal är bilen och hur långt har den gått? Mvh Håkan |
|
|
Jag förstår inte hur det kan vara bedrägeri eller oseriöst. Hur svårt är det att byta olja eller ett oljefilter ? Om jag står i en verkstad byter olja och filter och sen får en stämpel mot ett par hundra är väl inte fusk ? Jag kan förstå om en verkstad inte tycker att det är värt då tex bmw ska ha 3500kr för ett simpelt jävla oljebyte. Tar 15 min och råvaran kostar 600-700 spänn för mig som inte köper stora mängder. En mindre verkstad kanske ska ha 1000 kr men jag litar inte på att de använder rätt olja. Det är en europa garanti som kan börja krångla om man inte har alla service stämplar finns. |
|
|
Sen vill de ha LL olja och byta efter 2000-3000 mil som jag tycker är för mycket och många mekaniker jag pratat med tycket LL olja bara skapar problem pga förlängda service intervall och ngt för tunn. |
|
|
Håkan Hsson : jag köper hellre en bil av någon som bytt varje 1000-1500 mil själv(om det går att veta) än en som lämnar in efter 2-3000 mil på bmw. |
|
|
Jag förstår dig och sin poäng men det är fortfarande fakta det som jag skiver. Servar gärna själv , men har hittat en bra verkstad här i Gbg som går att lita på. Betalar 1000:- för ett oljebyte. Longlife godkänd Motul 5-40w används. Mvh H |
|
|
hej arv. varför skriver du inte själv i din servicebok vad du gör det gör jag.jag spar alla kvitton åxå så det går att verifiera lätt att olja är bytt vid en vist miltal /datum .. samma datum på kvitto som servicebok + miltal på kvitto å servicebok. jag litar nämligen inte på bilverkstäder när det gäller vanliga servicar. det fuskas för mycket. |
|
|
Förresten... Det blev för några år sedan avreglerat med att man måste lämna bilen till ex. BMW på service för att garantin skall gälla. Sök i forumt så kan du säkert finna en bra verkstad som rekommenders. Lycka till! |
|
|
mika : Jag ringde in till EUROPA garanti från svenska bil och de sa att det kan bli problem om jag gjort det själv då jag inte kan bevisa att det är gjort. Jag frågade ifs inte om kvitton från tex mekonomen på ett filter och egen notering räcker som bevis. Håkan: Visst är det så man behöver inte lämna på BMW. Men det ska tydligen vara en verkstad enligt svenska bil . |
|
| Håller med Mika. Jag har scannat av serviceboken där stämplarna skall vara. Skriver sedan ut det på A4. Skriver själv in miltal och vad som är gjort. Sätter sedan fast kvitton på baksidan av av A4. Duger gott tycker jag. | |
|
Arv: Helt rätt! Det måste finnas en bra verkstad i Sthlm som kan göra jobbet för ca 1200:-. Sök i forumet så finner du säkert rekommendationer... |
|
| Vad hade du tänkt att få när du betalat verkstaden "ett par hundra"? | |
|
Håller med om att en seriös verkstad aldrig skulle låna ut sin stämpel och därmed gå i god för någon okänd persons egenhändiga arbete. Jag gör vanliga standardservicar själv. Sparar kvitton på delarna och signerar med datum, mätarställning och min signatur i serviceboken. Skillnaden är iofs att mina bilar vanligtvis är för gamla för att ha garanti kvar. Undrar hur det skulle funka om man registrerade en enskild firma "BjörnB:s motor" skaffar en snygg stämpel och byter vinterdäck åt grannen samt servar sina egna bilar. Skulle detta (något komplicerade) förfarande lösa ev. garantiproblem? |
|
|
Du behöver inte lämna bilen till en auktoriserad verkstad för att garantin ska fortsätta gälla. Det räcker med att det är fackmannamässigt gjort (dvs en bilverkstad med stämpel och kvitto). INGA garantier får upphöra att gälla om du servar hos en sådan verkstad. Fråga vilken olja de använder, alla seriösa använder ordentliga oljor. Gillar du inte oljan så kan du ibland ta med egen alternativt betala extra. ------- //Lövet |
|
|
Lövet, så har jag också förstått att det ska fungera. Farsan köpte en ny Kia och tog upp frågan med säljaren om han kunde serva på sin favoritverkstad (ej KIA auktoriserad). Han fick ingen klart svar men fick reda på att en kund (i europa) blivit nekad garanti pga service utförd på "fel" vekstad och tagit ärendet till domstol. Även om han vinner är det lite omständigt sätt att sköta sin bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.