|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har köpt en av mina dröm bilar, Buick Regal 1984, med en 383 Stroker! Den har performance Flowmaster dual exhausts, och den låter som ett monster, med andra ord en redig amerikansk muskelbil! För övrigt har jag studerat i USA nu i 3 år, har drygt nio månader kvar och köpte bilen för drygt en månad sedan och ska åka hem typ i slutet av maj månad 2010. Nu till frågorna: 1. Måste jag modifiera avgas rören, motorn, eller bilen för att möta reglerna (vilket jag inte har någon aning om vad det är som gäller) 2. Var och när ska jag registrera mig för detta? 3. Hur funkar det sen med besiktningen när jag importerar bilen, och den årliga? 4. Har verkligen ingen koll på fraktkostnader, vad är ca. priset? Vad är det för övriga kostnader jag bör ha koll på när bilen är väl hemma? Ni anar inte hur mycket detta betyder, att jag hittade denna fantastiska sida, jag uppskattar verkligen er hjälp! Tack för att ni finns! Mvh Mr. S | |
| Kanske hittar du svaren här: Länk | |
|
Som svar på 4. så kan du räkna fram ett ungefärligt totalpris på denna sidan: Länk. Jag anlitade själv Nordtrafik när jag tog hem min bil, var väldigt nöjd med dem. |
|
|
Problemet är väl att du inte har brukat bilen i ett år. Därmed kan du inte ta in bilen som flyttgods. |
|
|
Ok, tack så mycket för den kalkylberäkningen "trnce" :). Men, mixtus, någon sa till mig att så länge du har ägt bilen i minst sex månader är det okej som flyttgods, eller att man visar hur länge man har bott i USA, och i maj 2010 så kommer jag ha bott här i fyra år? Är jag ute och cyklar? Mvh Mr. S |
|
| Du är rätt ute. Du måste ha bott utomlands minst 1 år och ägt/brukat bilen i minst 6 månader. | |
|
Kane, Ok skönt och höra. Yes, men så mycket man måste lägga ut för fraktkostnaderna, nästan 40 lappar !?!?!?!? Mvh Mr. S |
|
|
Saxat från Transportstyrelsens hemsida: Import som flyttsak. Du flyttar från ett annat land till Sverige. Intyg som styrker utlandsboende samt köpehandlingar som visar att fordonet ägts och brukats av sökanden krävs. Vi kräver dessutom att du har ägt och brukat fordonet utomlands i minst tolv månader. |
|
|
Ja tullen och momsen är inte rolig att betala men går att påverka till viss del om man har ett "bra" kvitto ;). |
|
|
Nu blir jag lite förvirrad. På vägverkets hemsida skrev det att man minst ska ha ägt den i 6 månader, sen vid sidan om hör man andra saker som minst tolv månader? Så vad är det som gäller verkligen? Men tack ändå för din hjälp "mixtus". trnce, vad menar du med ett "bra" kvitto? ;) Mvh Mr. S |
|
|
antar att det han menar är att du kan bevisa med ett kvitto att den inte är värd så mycket pengar eller att du köpte den billig... men är det inte så att om man skickar över den som en "gåva" till någon att man slipper betala en hel del tull avgifter? |
|
|
Länk |
|
|
Hoppas jag inte kommer och rör om i grytan för mycket. En vän åkte till staterna och köpte en jänkare, han skrota bilen på pappret och det blev nollvärderat, försäkra bilen hos fraktbolaget för riktiga värdet och betala 20.000kr för frakten med försäkringen. Regga in bilen i sverige för en struntsumma, det som behövdes fixas var blinkers och lite små lullull. Dock han är bilhandlare och kanske det är lite lättare för dom? |
|
|
Tjena! Tack för din hjälp Ismo och så som alla andra. Men när du menar, att din vän skrotade bilen på pappret, menar du då "Title & registration" för min jänkar bil har ett "värde" mellan 200 - 500 dollar på pappret. Kan jag göra samma sak som din vän gjorde då? Tackar med hjärtat. Mvh Mr. S |
|
|
Förresten, vilket fraktbolag använde han? Och han försäkrade bilen med det lägsta värdet? Tackar igen ;) Mvh Mr. S |
|
|
Försöker få tag på honom då en på jobbet ska hämta hem en bil också. Ska kolla med svåger också då han kom hem med en 50talare förra året, och så rik är inte han... måste varit billigt att frakta. Skriver så fort jag vet mer. |
|
|
Hej hej Ismo! Jätte snällt, uppskattar det verkligen. Jag själv är student, har inte mycket pengar och röra mig med hehe :) Uppskattar för all info du kan komma med. Tack så mycket Mvh |
|
|
Det här med gåva är korrekt, men tror det bara gäller de första 500 kr typ. Dvs, ger man en sak för 10000 kr så är det ~500 kr av värdet som blir undantaget från moms + tull. //Stenback |
|
|
Aha tack så mycket Stenback. Men om jag skulle ge min Buick Regal som gåva till min far, vad är det för krav som gäller då? Bilen har en 383 stroker, med 550 hästar och dual flow master exhausts, kommer den igenom bilprovningen som gåva? Mvh Mr. S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.