AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.915

Gammal motorvärmarkonstruktion E39 -96

Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Har en 523 -96 med ett enkelt men ändå underligt fel som jag hoppas någon kan svara på vad jag ska göra åt problemet.

På bilen sitter monterat en gammal variant av motorvärmarsystem, som enligt bmw inte ska finnas kvar på dessa modeller utan vara utbytt, en cirkulerande variant. På slangen som går från botten på expansionskärlet sitter det ca 5cm från anslutningen till expansionskärlet ett T-kors, där det går en slang till själva värmardelen som sedan går via en slang till ett stålrör som ansluter in i blocket.

Problemet för mig är mellan själva värmardelen och t-korset där en typ av backventil sitter. På den anslutningen som sitter närmast värmardelen så läcker anslutningen. Jag har prövat byta slangarna, bytt själva klamren, och hur hårt jag än drar den nedre anslutningen så trycker den ut kylarvätskan där.

Vad f*n kan det vara för problem? Är backventilen trasig på något sätt?? Har dragit klamret med spärrskaft till och med utan resultat..

Mvh John
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Verkar vara nått hemmabygge som inte ska finnas på en M52, att ha läckage skapar luftfickor i systemet som gör att bilen kan koka med dyra reparationern som följd.
Vad det beror på att det läcker kan man inte svara på utan att se problemet.
Bort med detta och monterar rätt motorvärmare ska vara en keramisk kontaktvärmare som skruvas mot tråg/block under grenröret.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Det där är en slangvärmare, troligen Defa, som BMW monterade innan det fanns kontaktvärmare till modellen. Jag hade sådan på min 523iA -98. Hade också problem med läckage, men min läckte vid värmarkroppen: Länk
Jag tätade den, minns dock inte hur, och sedan fungerade den oklanderligt. Väldigt bra kapacitet trots den udda konstruktionen.

Varför din backventil läcker är lite svårare att svara på. Men man kan ju dra grejer för hårt också, så dom går sönder. Annars kan ju ventilen vara trasig inuti också. Vet inte om det går att få tag i sådana men i så fall borde dom inte vara dyra.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min 523i hade slangvärmarkonstruktion som BMW monterade in när bilen var ny, den läkte....Monteringen var bedrövlig med utbuktningar! under plastskydden undertill osv..
Plastluckan till oljepluggen lossnade/försvann i samband med rep. eller utbytet av denna värmare vill jag minnas.
Fortfarande borta kan jag säga :)

Började läka nästan direkt vad jag minns iaf.
Varifrån exakt vet jag inte, men farsan som var första ägare fick utbytt den på garantin och BMW monterade då en "platta" på tråget istället..
Gott så.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
AHA! BMW hemmabygge :) slangvärmare på moderna bilar är sällan riktigt bra, mera för traktorer och arbetsmaskiner och äldre bilar med ett öppet lättcirkulerat kylsystem.
Det stämmer Calix kom ca år 2000 med keramisk värmare men man fick tappa vattnet pga avtappingspluggen användes som fästbygel, omkonstruerat senare när Defa kom med en smidigare fastsättning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Jo det är en gammal synd från BMW kan man lugnt konstatera, varför nu i hela friden killen som hade bilen då det var dags att byta på samtliga till blockvärmare inte gjorde det kan man fråga sig men det är lite för sent för det nu.

BMW föreslog förstås när jag frågade om detta att byta till en blockvärmare men jag var inte speciellt sugen på byta av rent ekonomiska skäl. Tycker inte min bil som knappt är värd något förtjänar ett nytt motorvärmarsystem om det går att fixa på något sätt.

Men börjar bli fruktansvärt less allt läckage..

Borde det inte gå att montera vilken typ av backventil där som helst? För antingen så är slangen trasig (har bytt den men man vet ju aldrig), eller så är anslutningen på backventilen trasig (backventilen är gjord av stål så jag tror inte jag dragit sönder anslutningen).

Ähh...ska dra på bmw å höra om dom har nån jäkla backventil, alt gå på någon annan firma med backventiler å testa byta samt byta slangen å klamern. Finns inte så mycke mer att byta där i anslutningen...
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Är det ett måste att ha en backventil på kylsystemet? Skulle man kunna plocka bort den helt enkelt?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Intressant.
Jag funderar som bäst på att luska ut hur cirkulationen motorblock, kupeelement, expansionskärl fungerar. Vill sätta dit slangvärmare med elekttrisk cirkulationspump då den keramiska kontaktvärmaren är nästan helt värdelös! Och ha kontaktvärmaren kvar för att den delvis värmer oljan.

Den är inte dåligare än några andra förvisso, men motorn stiger bara 20C över omgivningstemp och typ inte alls de sista två timmarna pga för låg effekt.
Jag vill värma med mer effekt under kortare tid för att få upp motorn 45C, till samma elpris. Då sparar jag bränsle på riktigt. Och motor. Och får snabb värme i bilen.

En "nödlösning" vore förstås om det gick att sätta dit dubbla kontaktvärmare?!
Men då helst på andra sidan förstås, inte två bredvid varandra.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Förresten, Johnken, har du några bilder?
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Tyvärr inga bilder.

Men du får helt klart större risk för läckage i kylsystemet då du får fler felkällor med fler slangar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.